Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøttingen, Vegard Vik
dc.date.accessioned2022-11-14T09:00:30Z
dc.date.available2022-11-14T09:00:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031589
dc.descriptionDenne masteroppgaven, Utforskende naturfag - Et kritisk blikk på begrepet å utforske i læreplanen i naturfag (LK20), er en kvalitativ studie som har belyst den nye læreplanens utstrakte bruk av begrepet å utforske. Fagfornyelsen og Kunnskapsløftet LK20 fremmer betydningen av begrepet og tilknyttede arbeidsprosesser for elevers evner til å lære både kunnskap og ferdigheter. Fremtidens lærere trenger derfor kunnskap og kompetanse rundt denne tematikken. Denne oppgaven retter et kritisk blikk mot læreplanens fremstilling av begrepet, og dreier seg om følgende problemstilling: Hvordan blir verbet 'å utforske' fremstilt i læreplanen i naturfag og hvordan støtter denne fremstillingen opp om Fagfornyelsens satsing på utforskning? Undersøkelser av denne problemstillingen førte til disse fire hovedfunnene: 1. Læreplanen i naturfag mangler eksplisitt definisjon av å utforske 2. Det er uklart hvorvidt andre begreper brukt i tilknytning til å utforske bidrar definerende 3. Utdanningsdirektoratets hjelpefunksjoner for læreplanen er løsrevne fra selve teksten 4. Uklart sammenfall mellom Utdanningsdirektoratets definisjon av å utforske, og nøkkelmodeller for utforskende arbeidsmåter Det er særlig det første funnet nevnt her som bærer mest tyngde. Dette stammer fra studiens kvalitative innholdsanalyse av å utforske, slik begrepet fremstår i læreplanen som full tekst. Varianter av begrepet i verb-, substantiv-, adjektiv- og adverb-form forekommer 134 ganger i læreplanen. Det beskrives kun eksplisitt i en løsrevet hjelpefunksjon om man åpner læreplanen i nettleser. Basert på den skisserte teorien, analyse av læreplanen, og vurdering av øvrige funn, konkluderer denne teksten med at læreplanens vektlegging og bruk av begrepet å utforske mangler tydelighet. Masteroppgaven hevder avslutningsvis at Fagfornyelsen og læreplanens vektlegging av utforskning, rettferdiggjør en tydeligere formidling av begrepets reelle tyngde.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUtforskende naturfag - Et kritisk blikk på begrepet å utforske i læreplanen i naturfag (LK20)en_US
dc.title.alternativeInquiring science – A critical view on inquiry in the Norwegian science curriculum (LK20)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal