dc.contributor.author | Barm, Eline | |
dc.contributor.author | Solheim, Camilla Hjartholm | |
dc.date.accessioned | 2022-11-14T07:49:07Z | |
dc.date.available | 2022-11-14T07:49:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3031557 | |
dc.description | Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett | en_US |
dc.description.abstract | Samfunnets økende behov for gode beslutningstakere krever at skolen og naturfaget kontinuerlig søker å fremme kompetanse innen kritisk tenkning. I samarbeid med forskningsprosjektet TRELIS undersøker denne masteroppgaven et undervisningsopplegg der naturfag-lærerstudenter diskuterer komplekse problemstillinger tilknyttet energiproduksjon. Undervisningsopplegget består av to deler der studentene diskuterer henholdsvis i rolle og ute av rolle. Der studentene diskuterer i tildelte roller er oppgaven å overbevise motparten om rollens tildelte standpunkt. Ute av rolle diskuterer de med utgangspunkt i egne meninger og oppgaven er å komme frem til konsensus. Denne masteroppgaven har til hensikt å besvare følgende problemstilling:
Hvordan uttrykkes kritisk tenkning i naturfag-lærerstudenters ytringer i argumenterende dialog tilknyttet en sosiovitenskapelig kontrovers?
Studien benytter kvalitativ metode ved å analysere observasjonsdata fra undervisningsopplegget. Dataene suppleres med en spørreundersøkelse besvart av studentene i etterkant av undervisningen. Studien identifiserer 15 ytringer som i ulik grad uttrykker kritisk tenkning. Funnene viser forskjeller i fordeling av ytringer i dialogene der studentene er i og ute av rolle. Studentene uttrykker i større grad kritiske uenighetsytringer og stiller større andel spørsmål når de skal overbevise. Når de skal komme frem til konsensus benytter de betydelig mer ukritiske enighetsytringer. I hele undervisningsopplegget benytter studentene lite kritiske integrerende ytringer. Studien antyder at argumenterende dialog om en sosiovitenskapelig kontrovers i ulik grad fremmer kritisk tenkning. Dette avhenger av hvordan dialogene struktureres samt studentenes kunnskaper og ferdigheter. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Kritisk tenkning i argumenterende dialog | en_US |
dc.title.alternative | Critical thinking in argumentative dialogue | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUNA550 | en_US |