Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Ida Marie
dc.date.accessioned2022-11-04T08:13:25Z
dc.date.available2022-11-04T08:13:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030059
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 1-7 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Institutt for idrett, kosthold og naturfag MGUKØ550 Innleveringsdato: 16. mai 2021en_US
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med oppgaven var å undersøke hvilke erfaringer en periode med nedstenging av skolene våren 2020 har gitt kroppsøvingslærere. Hvordan opplevde de å undervise i kroppsøvingsfaget når de ikke fikk være fysisk til stede sammen med elevene, men måtte undervise digitalt? Metode: Studien har basert seg på en kvalitativ metode, og i den forbindelse har det blitt gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fire kroppsøvingslærere på mellomtrinnet. Metoden som ble benyttet for å besvare problemstillingen var kvalitative forskningsintervjuer med et hermeneutisk-fenomenologisk perspektiv, hvor informantenes opplevelser og beskrivelser ut ifra fenomenene som har blitt undersøkt ligger til grunn for resultatene i undersøkelsen. Resultater: Resultatene i studien viser at kroppsøvingslærerne på mellomtrinnet opplevde at de mestret den digitale hjemmeundervisningen til tross for en del utfordringer. Det kommer blant annet fram at kroppsøvingsfaget ble nedprioritert i starten og lærerne opplevde det som vanskelig, krevende og utfordrende å undervise digitalt i faget. Det opplevdes som vanskelig å få kontakt med elevene og det var ikke lett å vite om de faktisk gjorde det de skulle i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingslærerne valgte aktiviteter som ville motivere elevene til å gjennomføre oppgavene som ble gitt uten noen spesifikke læringsmål annet enn at elevene skulle være i fysisk aktivitet. Konklusjon: Resultatene i studien indikerer at det er best for både lærere og elever å ha undervisning på skolen for å få best læringsutbytte. De fikk ikke til de samme gode relasjonene når de satt hjemme og underviste digitalt. Samtidig var det veldig positivt at det digitale fungerte når det gikk så langt at skolene ble stengt, og lærerne er nå en erfaring rikere og bedre rustet om det skulle oppstå en lignende situasjon. Lærerne har utviklet sin digitale kompetanse og fått en ny verktøykasse som de kan ta med seg i undervisningen som følge av nedstengingen. Det fremkommer også i studien at kroppsøvingsfaget bør prioriteres i høyere grad og på lik linje med de andre fagene på skolen da det er et viktig fag som fremmer folkehelsen. Nøkkelord: Digital undervisning, nedstenging, kroppsøvingsfaget, lærerrollen, motivasjon, tilpasset opplæringen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectDigital undervisningen_US
dc.subjectnedstengingen_US
dc.subjectkroppsøvingsfageten_US
dc.subjectlærerrollenen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.titleKroppsøvingsfaget under Covid-19 nedstengingen: En kvalitativ studie av barneskolelæreres erfaringer med kroppsøvingsfaget under Covid-19 nedstengingenen_US
dc.title.alternativePhysical education during the Covid-19 lockdown: A qualitative study of primary school teachers’ experiences with physical education during the Covid-19 lockdownen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber89en_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal