Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLund, Hilde Birgitte Hjertager
dc.date.accessioned2022-11-01T13:14:30Z
dc.date.available2022-11-01T13:14:30Z
dc.date.created2021-05-26T12:21:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLund, H. H. (2021). «De er jo alle barn» – Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen. I R. Faye, E. M. Lindhardt, B. Ravneberg, & V. Solbue (Red.), Hvordan forstå fordommer ? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (s. 148–176). Universitetsforlaget.en_US
dc.identifier.isbn9788215041278
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029360
dc.description.abstractI artikkelen undersøkes det hvordan pedagogiske ledere forstår og konstruerer kulturelt mangfold, og hvordan dette påvirker etniske minoriteter opplevelse av inkludering og tilhørighet i barnehagefelleskapet. Artikkelen bygger på empirisk materiale fra intervjuer med 22 pedagogiske ledere, feltsamtaler og deltakende observasjon i fire barnehager. Analysen viser at pedagogiske ledere forstår kulturelt mangfold på tre ulike måter- som likhet, ulikhet og anerkjennelse, som på ulikt vis bidrar til å reprodusere eksisterende maktrelasjoner mellom i minoritet og majoritet, men også at det finnes måter å møte mangfold på som åpner opp for nye perspektiver, som på sikt kan bidra til å bygge ned skillelinjer mellom minoritet og majoritet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofHvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«De er jo alle barn»–Mangfoldskonstruksjoner i barnehagenen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber148-176en_US
dc.identifier.doi10.18261/9788215041261-2021-07
dc.identifier.cristin1911940
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 275575en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal