Show simple item record

dc.contributor.authorMæland, Erlend
dc.contributor.authorOma, Finn-Ove
dc.date.accessioned2022-10-18T21:18:40Z
dc.date.available2022-10-18T21:18:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026854
dc.descriptionMaster i 5.-10 trinn grunnskulelærer Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Innleveringsdato: 16.05.22en_US
dc.description.abstractI denne fenomenologiske master studien undersøker vi hvordan elever opplever kroppsøvingsundervisning i skolen. Gjennom å undersøke elevers opplevelser, er ambisjonen å få en større forståelse for elevenes egne subjektive opplevelse av å være i kroppsøvingsundervisning og hva denne kunnskapen betyr for lærerens profesjonsutøvelse. For å få en innsikt i dette, er problemstilling formet slik: • Hvordan har elever fra 10.trinn opplevd kroppsøvingsundervisning? • Hva betyr kunnskapen om elevers opplevelse for lærerens profesjonsutøvelse? Masteroppgave er skrevet ved Høgskolen på Vestlandet (HVL) campus Sogndal under fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Studiens teoretiske forankring tar utgangspunkt i et hermeneutisk fenomenologisk perspektiv, og anvender teorien til Thomas Fuchs om mellomkroppslighet, og Max Van Manens teori om livsverden. Det empiriske materialet er produsert gjennom en kvalitativ tilnærming, og semistrukturert intervju. Vi intervjuet fire elever fra tiende årstrinn på en ungdomsskole på Vestlandet. Etter ti år med skole, sitter elevene igjen med mye opplevelser, minner og erfaringer fra kroppsøvingsundervisning. Studien belyser fire elevers subjektive opplevelse av å være i kroppsøvingsundervisning. I opplevelsene ser vi at det er sterke følelser i spill. Vi får blant annet høre om den “ekle” følelsen eleven opplever når læreren overstiger hennes komfortsone, noe som får eleven til å “skjelve innvendig”. Vi får også høre om elevens frykt av å nesten drukne i svømmeundervisning, og av å få “kjeft” av lærer for å ikke klare å gjennomføre aktiviteten. Vi får også høre om opplevelsen av elevens gode stolte følelse av å score mål i fotball, og elevens bevisstgjøring av de gode sensasjonene av å være svett og sliten etter økten. Undersøkelsen viser at kroppsøvingsfaget er et fag som vekker sterke emosjonelle følelser hos elevene, enten det er gode følelser eller vonde. I studien ser vi også det dynamiske samspillet elevene opplever med lærer og de andre elevene i klassen. Det menneskelige samspillet har mye å si for elevenes være i undervisning, og viser at menneskene har stor betydning for elevenes opplevelse av trygghet i kroppsøvingsundervisning. Funnene kaster et lys tilbake på det menneskelige med å være i kroppsøvingsundervisning, noe som vil kunne gi lærere en ny og dyp innsikt i hvordan noen elever kan oppleve kroppsøvingsundervisning. Oppgavens funn kan føre til kritiske diskusjoner rundt lærerens yrkespraksis, holdninger og vaner i skolen og 4 kroppsøvingsundervisning. Det får oss til å spør oss selv “hvem er vi for elevene”, og “hvem ønsker vi å være”, som er spørsmål som er avgjørende for lærerens videre utvikling av lærerprofesjonen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppsøvingsundervisningen_US
dc.subjectungdommstrinneten_US
dc.subjectprofesjonsutøvelseen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.title«Ho kunne jo hatt litt meir forståelse” – En fenomenologisk studie av elevers opplevelser i kroppsøvingsundervisningen_US
dc.title.alternative"She could have had a little more understanding" - A phenomenological study of students' experiences in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber102en_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal