dc.description.abstract | I denne fenomenologiske master studien undersøker vi hvordan elever opplever kroppsøvingsundervisning i skolen. Gjennom å undersøke elevers opplevelser, er ambisjonen å få en større forståelse for elevenes egne subjektive opplevelse av å være i kroppsøvingsundervisning og hva denne kunnskapen betyr for lærerens profesjonsutøvelse. For å få en innsikt i dette, er problemstilling formet slik: • Hvordan har elever fra 10.trinn opplevd kroppsøvingsundervisning? • Hva betyr kunnskapen om elevers opplevelse for lærerens profesjonsutøvelse? Masteroppgave er skrevet ved Høgskolen på Vestlandet (HVL) campus Sogndal under fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Studiens teoretiske forankring tar utgangspunkt i et hermeneutisk fenomenologisk perspektiv, og anvender teorien til Thomas Fuchs om mellomkroppslighet, og Max Van Manens teori om livsverden. Det empiriske materialet er produsert gjennom en kvalitativ tilnærming, og semistrukturert intervju. Vi intervjuet fire elever fra tiende årstrinn på en ungdomsskole på Vestlandet. Etter ti år med skole, sitter elevene igjen med mye opplevelser, minner og erfaringer fra kroppsøvingsundervisning. Studien belyser fire elevers subjektive opplevelse av å være i kroppsøvingsundervisning. I opplevelsene ser vi at det er sterke følelser i spill. Vi får blant annet høre om den “ekle” følelsen eleven opplever når læreren overstiger hennes komfortsone, noe som får eleven til å “skjelve innvendig”. Vi får også høre om elevens frykt av å nesten drukne i svømmeundervisning, og av å få “kjeft” av lærer for å ikke klare å gjennomføre aktiviteten. Vi får også høre om opplevelsen av elevens gode stolte følelse av å score mål i fotball, og elevens bevisstgjøring av de gode sensasjonene av å være svett og sliten etter økten. Undersøkelsen viser at kroppsøvingsfaget er et fag som vekker sterke emosjonelle følelser hos elevene, enten det er gode følelser eller vonde. I studien ser vi også det dynamiske samspillet elevene opplever med lærer og de andre elevene i klassen. Det menneskelige samspillet har mye å si for elevenes være i undervisning, og viser at menneskene har stor betydning for elevenes opplevelse av trygghet i kroppsøvingsundervisning. Funnene kaster et lys tilbake på det menneskelige med å være i kroppsøvingsundervisning, noe som vil kunne gi lærere en ny og dyp innsikt i hvordan noen elever kan oppleve kroppsøvingsundervisning. Oppgavens funn kan føre til kritiske diskusjoner rundt lærerens yrkespraksis, holdninger og vaner i skolen og 4 kroppsøvingsundervisning. Det får oss til å spør oss selv “hvem er vi for elevene”, og “hvem ønsker vi å være”, som er spørsmål som er avgjørende for lærerens videre utvikling av lærerprofesjonen. | en_US |