Show simple item record

dc.contributor.authorKleppe, Victoria
dc.date.accessioned2022-10-13T13:10:27Z
dc.date.available2022-10-13T13:10:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025949
dc.descriptionMaster i kroppsøving i grunnskolelærerutdanningen 1-7 Høgskulen på Vestlandet | Avdeling Bergen Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for idrett, kosthold og naturfag Innleveringsdato: 16.05.2022en_US
dc.description.abstractDen 12.mars 2020 måtte skoler i hele Norge stenge på grunnlag av den smittsomme Covid-19 sykdommen. Ifølge tidligere forskning har dette påvirket barn og unges læring, trivsel og fysiske og psykiske helse. Kroppsøvingsfaget skal bidra til å stimulere elevers bevegelsesglede, motorisk læring og kroppsbevissthet gjennom allsidige bevegelsesaktiviteter. I læreplanen i kroppsøvingsfaget kommer det frem at faget skal fremme god fysisk og psykisk helse. Det kommer frem i tidligere forskning at denne perioden kan ha påvirket barns læring, fysisk og psykisk helse, og ikke minst trivsel i hverdagen. Temaet i denne studien handler nettopp om kroppsøvingsfaget under nedstengingen der læreplanen, elevers fysiske og psykiske helse er sentralt. Problemstillingen som besvares i denne studien lyder som følger: «Hvilke erfaringer og opplevelser har kvinnelige lærere gjort seg etter hjemmeundervisning i kroppsøvingsfaget?». Det er benyttet en kvalitativ metode med semi-strukturerte intervjuer for å innhente datamaterialet. I analyse og fortolkningsprosessen er det benyttet en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming, der datamaterialet ble analysert gjennom en temasentrert analyse. Resultatene i denne studien tyder på at informantene erfarte å ikke ta i bruk læreplanen. Det kommer også frem at informantene opplevde at kroppsøvingsfaget ble nedprioritert, og elevenes fysiske helse ble redusert under nedstengingen. Elevenes psykiske helse er også sentralt innenfor resultatene der informantene erfarte å fremme elevenes psykiske helse. Til slutt kommer det også frem at informantene opplevde at enkelte elevene fikk økt deltakelse i kroppsøvingsfaget der elevenes motivasjon var sentralt. Funnene i denne studien kan synligjøre hvor viktig kroppsøvingsfaget er for elevenes generelle utvikling og læring selv om det er hjemmeundervisning eller undervisning på skolens område.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppsøvingsfageten_US
dc.subjectpandemien_US
dc.subjectelevers fysiske og psykiske helseen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectselvbestemmelsesteorien_US
dc.subjectLæreplanverket for Kunnskapsløfteten_US
dc.titleKroppsøvingsfaget under pandemienen_US
dc.title.alternativePhysical education during the pandemicen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber88en_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal