Show simple item record

dc.contributor.authorJohannesen, Frida Molde
dc.contributor.authorEidsvåg, Renate Ejankowski
dc.date.accessioned2022-10-13T12:06:07Z
dc.date.available2022-10-13T12:06:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025920
dc.descriptionMaster i Kroppsøving (MGBKØ550) Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthald og naturfag Innleveringsdato: 16. mai 2022en_US
dc.description.abstractTema for denne studien er kroppspress, blant elever i kroppsøvingsfaget, på mellomtrinnet (5.–7.trinn). Formålet med studien er å gi et innblikk i kroppsøvingslærere sine erfaringer omkring kroppspress, hva de mener er årsaker til et eventuelt kroppspress, og hvordan de kan motvirke et eventuelt kroppspress. I lys av dette er følgende problemstillinger utarbeidet: 1) Hvilke erfaringer har kroppsøvingslærere omkring kroppspress, blant elever i kroppsøvingsfaget, på mellomtrinnet? 2) Hvilke refleksjoner har kroppsøvingslærere rundt årsaker til og motvirkning av kroppspress, blant elever i kroppsøvingsfaget, på mellomtrinnet? For å besvare problemstillingene er det benyttet en kvalitativ metode, ved bruk av individuelle semistrukturerte intervjuer. Studiens utvalg består av seks kroppsøvingslærere, som underviser ved ulike klasser på mellomtrinnet, ved tre ulike skoler i Bergen og omegn. Intervjuene er analysert induktivt ved bruk av Braun og Clarke (2006; 2019) sine 6 faser for tematisk analyse. På bakgrunn av analysen, er det funnet fire hovedtema: 1) Lærerens oppfatninger og erfaringer av kropp og kroppspress 2) Lærerens erfaringer omkring hvordan kroppspress kommer til utrykk 3) Lærerens refleksjoner rundt årsaker til kroppspress 4) Lærerens refleksjoner rundt motvirkning av kroppspress. I diskusjonskapittelet blir relevant teori og tidligere forskning, diskutert opp mot studiens funn. Det fremkommer at det er kroppspress, blant elever i kroppsøvingsfaget, på mellomtrinnet. Lærerne erfarer at kroppspress kan oppleves hos både gutter og jenter, uavhengig av vekst og utvikling. Videre erfarer lærerne at elevene kan skjule opplevelser av kroppspress. Kroppspress kan blant annet komme til utrykk i øvelser som krever god motorikk, svømmeundervisning og i garderoben. Lærerne reflekterer videre rundt at årsaker til kroppspress kan være sosiale medier, kommentarer fra viktige andre (foreldre, lærere og medelever) og utvikling av egen kropp. Det fremkommer deretter i studien at lærere kan gjøre mye for å motvirke kroppspress. Et tiltak kan være at lærere bør være bevisst på at kroppspress kan være en utfordring allerede på mellomtrinnet. For å motvirke kroppspress fremhever lærerne de gode samtalene, opplevelsen av mestring, tiltak i garderoben og samarbeid for elevens beste. I studien kobles IV kroppspress opp mot et fenomenologisk kroppssyn (Merleau-Ponty, 1994). Kroppsøvingslærere bør tilrettelegge for at elevene kan lære om kroppen, ved å bruke den aktivt i kroppsøvingsfaget. Videre påpeker lærerne viktigheten av at elevene bør lære å reflektere kritisk rundt ulike kroppsidealer i dagens samfunn. Kroppsøvingsfaget skal bidra til å fremme et positivt selvbilde, som kan gi elevene en trygg identitet. Denne studien ses i sammenheng med innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet av 2020 (LK20) (Utdanningsdirektoratet, 2019).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppen_US
dc.subjectkroppspressen_US
dc.subjectmellomtrinneten_US
dc.subjectkroppsøvingsfageten_US
dc.subjectLK20en_US
dc.subjectsosiale medieren_US
dc.subjectkroppssynen_US
dc.subjectkritisk tenkningen_US
dc.subjectkroppsidealen_US
dc.titleDet finnes ikke kroppspress på mellomtrinnet ... eller vent litt? En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sitt møte med kroppspress, blant elever i kroppsøvingsfaget, på mellomtrinneten_US
dc.title.alternativeThere is no pressure on body-image in lower secondary school ... or wait a minute? A qualitative study of how Physical Education (PE) teachers’ are facing the pressure on body-image, among students in lower secondary school, during PEen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber112en_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal