Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Henrik
dc.date.accessioned2022-09-28T07:24:26Z
dc.date.available2022-09-28T07:24:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022014
dc.descriptionMGUKØ550 – Master i kroppsøving Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13 – Kroppsøving Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, avdeling Bergenen_US
dc.description.abstract16 år etter at kunnskapsløftet, også kjent som LK06 ble innført i skolen, startet arbeidet med å innføre fagfornyelsen, kjent som LK20 i den norske skolen (Utdanningsdirektorater, 2022). Denne oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan innførselen av ny læreplan har påvirket vurderingspraksisen til lærere i skolen. Det er interessant å se på hvordan lærere forholder seg til læreplanen, og sammenlikne hvordan innførselen av LK20 har foregått i forhold til den foregående læreplanen. For å finne svar på dette har det blitt gjort intervjuer med fire lærere to fra grunnskolen og to fra videregående skole. Resultatene i denne oppgaven drøftes opp mot tidligere forskning på både LK06 og LK20, samt Hargreaves og Fullans (2012) teori om professional capital, og det blir belyst hvordan lærere kan utvikle seg både sosialt og individuelt dersom en arbeider sammen i et profesjonsfelleskap. Resultatene i denne oppgaven viser hvordan et utvalg av lærere har implementert LK20 i sitt vurderingsarbeid, og hvordan dette også har påvirket undervisningspraksisen. Informantene har i stor grad tatt i bruk kompetansemålene og begrepene som har kommet med den nye læreplanen. Ferdighetsfokuset som tidligere har vært en stor del av vurderingen er noe alle informantene opplyser at de ikke lenger ser på, og idrettsfokuset som også har vært en dominerende del av kroppsøving har også blitt en betydelig mindre del av undervisningen. Informantene er likevel enige i påstander om at LK20 er for åpen for tolkning, og at på bakgrunn av dette vil det kunne bli en urettferdig vurderingspraksis på tvers av skoler og trinn. Til tross for et stort tolkningsrom i den nye læreplanen tyder funnene i undersøkelsen på at informantene likevel har lagt seg på ganske lik linje når det gjelder vurderingspraksis. Alle opplyser at de til en viss grad har arbeidet i profesjonsfelleskap, og med støtte fra Hargreaves og Fullans (2012) teori om professional capital, diskuteres det om at arbeidet i profesjonsfelleskap kan være noe av grunnen til at informantene har utviklet liknende vurderingspraksiser på tross av det store tolkningsrommet en finner i læreplanen. Etter innførselen av LK06 kom det fram at lærere hadde endret vurderingspraksis, men at vurderingspraksisen ikke hadde noen entydig retning, og at læreplanen ikke hadde lykkes på fagnivå (Arnesen, Nilsen & Leirhaug. 2013). I denne undersøkelsen viser funnene at informantene har trukket i samme retning når det gjelder vurderingspraksis. Derfor konkluderes det med at innførselen av LK20 har vært en suksess blant informantene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVurdering i kroppsøving etter innføring av ny læreplanen_US
dc.title.alternativeAssessment in physical education after the implementation of the new curriculumen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal