Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPaulsen, Inger Lise
dc.date.accessioned2022-09-28T07:00:53Z
dc.date.available2022-09-28T07:00:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022001
dc.descriptionMaster i Barne- og ungdomslitteratur Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkningen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan utfordringer knyttet til psykisk helse blir fremstilt i ungdomsromanen Høgspenning livsfare. Romanens litteraturdidaktiske potensial når det gjelder å gi innsikt i temaet psykisk helse, vil også bli gjenstand for drøfting. Den utvalgte romanen fra 2020 handler om en ungdomsjente som lever i en relasjon med sin psykisk syke mor som påvirker hennes egen psykiske helse. Leseren får innblikk i psykiske utfordringer både hos protagonisten og bipersoner. I mitt prosjekt har jeg gjennomført en kvalitativ analyse av romanen Høgspenning livsfare hvor jeg tar utgangspunkt i utvalgte analysepunkter fra Per Thomas Andersen sin studie i affektive narratologi. Denne analysemetoden bidrar til å fremheve romanens affektive potensial, som jeg videre trekker inn i mine litteraturdidaktiske refleksjoner. I disse didaktiske refleksjonene viser jeg til eksempler fra funn i analysen som kan sette søkelyset på psykisk helse og på hvordan lesing av og samtaler om romanen kan bidra til å skape innsikt i og empati med det å erfare psykiske utfordringer. I tillegg trekker jeg inn de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, og demokrati og medborgerskap fra læreplanverket (LK20). De teoretiske rammene for masteroppgaven tar utgangspunkt i tekster av Martha C. Nussbaum, Louise M. Rosenblatt, Per Thomas Andersen og Jakob Lothe og deres tanker rundt litteraturens evne til å styrke empati og et følelsesmessig engasjement. Innenfor litteraturdidaktisk teori viser jeg særlig til Åsmund Hennig og Kristin Buvik Sivertsen som begge drøfter hvordan litteraturundervisning kan bidra til å styrke elevers innlevelse og følelsesmessige engasjement i møte med litterære tekster. Funnene viser at Høgspenning livsfare har flere litterære kvaliteter som har potensial til å åpne opp for samtaler rundt psykisk helse på måter som kan bidra til å skape innsikt i temaet og samtidig styrke ungdomsleseren sin utvikling av empati. Samtidig kan en affektbasert undervisning knyttes til de to tverrfaglige temaene i LK20 som løftes frem i oppgaven, og slik sette fokus på utforskningen av følelser som kan bidra til å støtte oppunder elevenes livsmestring og forståelse for andres livssituasjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLitteratur og psykisk helse. En analyse av romanen Høgspenning livsfare av Helene Guåker, og en drøfting av dens litteraturdidaktiske potensial på ungdomstrinnet.en_US
dc.title.alternativeLiterature and mental health. An analysis of the novel Høgspenning livsfare by Helene Guåker, and a discussion of its literary didactic potential at the lower secondary level.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMBUL550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal