Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjæveland, Anne Beth
dc.date.accessioned2022-09-28T06:57:35Z
dc.date.available2022-09-28T06:57:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021998
dc.descriptionMaster i barne- og ungdomslitteratur Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker tegneserienes plass i skolen gjennom læreres erfaringer og holdninger til tegneserier som litteratur og teksttype. Formålet med masteroppgaven er å sette fokus på en teksttype som har vist seg ettertraktet blant elever i barneskolen, men som tidligere har møtt motstand fra oppdragerinstansene. Studien som gjennomføres er med på å danne et situasjonsbilde av hvordan tegneseriene behandles i skolen i dag ved å undersøke læreres erfaringer og holdninger til egne pedagogiske valg i undervisningssammenheng. Både kvantitativ og kvalitativ metode er brukt for å samle inn data. Forskningen baserer seg på et digitalt, kvantitativt spørreskjema i SurveyXcat med 173 lærerrespondenter, så vel som fire kvalitative forskningsintervju med fire lærerinformanter. To av informantene er fungerende kontaktlærere, mens de resterende er timelærere og underviser elever med spesialpedagogiske vedtak, én av dem er også fungerende skolebibliotekar ved sin skole. Kravet til samtlige deltakere var at de måtte arbeide på 1.-7. trinn. Informantene måtte også undervise i norsk. Det var ikke et spesifikt krav i spørreskjemaet, likevel viste det seg at 9 av 10 respondenter faktisk underviste i norsk. Spørsmålene i spørreskjemaet omhandler tegneserier i forbindelse med utvalg, elevenes lesevaner og undervisning, men også påstander om elevers lesing av tegneserier og egne holdninger til inkludering av tegneserier i skolen skal tas stilling til av lærerrespondentene. Under intervjuene blir de samme temaene tatt opp, men også informantenes assosiasjoner til tegneseriebegrepet og litterær kvalitet blir diskutert. Funnene viser at 9 av 10 lærere oppgir at elevene deres har tilgang til tegneserier gjennom skolen, men utvalget er varierende. Lærerne er positive til at elever velger å lese tegneserier som selvvalgt litteratur, og fremhever at tegneseriene skaper motivasjon og leselyst hos elevene, som igjen er viktige komponenter for å utvikle gode leseferdigheter. Tegneseriene har dermed en viktig plass i skolens leseopplæringen. Valgfrihet skaper gode lesere, men lærerne påpeker også viktigheten av variasjon i tekstene elevene leser. Få lærere leser tegneserier i fellesskap med elevene sine, og lite kjennskap til mediet ser ut til å være noe av begrunnelsen for det. Forskningsintervjuene viser likevel at elevene ofte lager egne tegneserier i undervisning, spesielt etter at tilgangen på digitale læringsverktøy har ekspandert og blitt en integrert del av lærernes undervisningspraksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTegneserienes plass i skolen – en studie av læreres erfaringer og holdninger til tegneserier som litteratur og teksttype i skolenen_US
dc.title.alternativeComics in school – a study of teachers' beliefs and experiences with comics as literature and written medium in schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMBUL550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal