Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBørdahl, Maren Johanne
dc.date.accessioned2022-09-28T06:51:20Z
dc.date.available2022-09-28T06:51:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021991
dc.descriptionMaster i barne- og ungdomslitteratur Avdeling for lærerutdanningen_US
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å utforske hvordan elever kan respondere på å delta på forfatterbesøk på sitt lokale bibliotek. Studien undersøker et utvalg elever på 5. trinn i Alver kommune på Vestlandet. Folkebiblioteket i Alver, Strilabiblioteket, inviterer årlig elever på 5. trinn til forfatterbesøk. Denne masteroppgaven utforsker elevers opplevelser av å være på et av disse forfattermøtene. Studien er en kvalitativ studie, som baserer seg på to økter med gruppeintervjuer med to små elevgrupper som deltok på forfattermøter med Ruth Lillegraven og hennes bokserie Klodeklubben i 2021. Masteroppgaven undersøker også hvordan Strilabiblioteket når ut til de lokale barna og formidler litteratur til dem. Informasjonskildene til bibliotekets formidlingsopplegg er uformelle samtaler med en tidligere biblioteksjef og en nåværende ansatt bibliotekar. Gjennom samtalene i gruppeintervjuene ga elevene uttrykk for hvilke inntrykk og erfaringer de har fått av å delta på forfatterbesøk. Elevene som deltok, uttrykte stor interesse for lesing og skriving, og ga uttrykk for at forfatterbesøket var en arena som lot dem utforske og stimulere disse interessene. Klodeklubben-seriens tematikk var også noe som engasjerte elevene, da miljøproblematikk var noe som opptok dem. Ulike forberedelser til forfatterbesøket, som å assosiere til lignende aktiviteter, at lærere leste bøkene høyt i klassen eller at elevene hadde lest bøkene selv, bidro til at elevene lettere kunne leve seg inn i bøkenes handling og i Lillegravens formidling av dem. Måten Lillegraven engasjerte seg i formidlingen på, gjorde at elevene fikk et aktivt forhold til fortellingene så lenge forfatterbesøket pågikk, og i etterkant. Lillegraven varierte stemmebruken mens hun leste høyt, viste forstørrede versjoner av bokens illustrasjoner på storskjerm, og stilte spørsmål til elevene underveis. Elevene fortalte etterpå at de hadde lest eller hadde planer om å lese flere av bøkene i serien, noe som viser at forfatterbesøket ga dem lyst til å lese mer om mysteriene som gjengen i Klodeklubben står overfor. Denne masteroppgaven diskuterer noen elevers respons på forfatterbesøk med Lillegraven og løfter dette inn i et større perspektiv, der spørsmål knyttet til barns rettigheter, verdien av å lese høyt for barn, og hva slags rolle elevene har under forfatterbesøkene, gir et grunnlag for å drøfte og belyse funnene i studien.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleNår barn møter litteratur: En casestudie av litteraturformidling i biblioteket for elever i Alver kommune.en_US
dc.title.alternativeWhen children encounter literature: A case study of literature dissemination in the library for school children in Alver municipality.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMBUL550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal