Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSætherbø, Andreas
dc.contributor.authorHaraldsen, Jo-Marius
dc.date.accessioned2022-09-26T07:28:17Z
dc.date.available2022-09-26T07:28:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021160
dc.descriptionMaster i matematikk i Grunnskolelærerutdanningen 1–7 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkingen_US
dc.description.abstractFor elever i grunnskolen 1-7 vil digitale hjelpemidler være en stor del av hverdagen, både på skolen og i hjemmet. Lærere må kunne legge til rette for bruk av digitale verktøy i klasserommet. Formålsparagrafen stiller krav om at elevene skal utvikle “skaperglede, engasjement og utforskertrang” (Utdanningsdirektoratet, 2017). I det nye kunnskapsløftet kom også digitale ferdigheter med i rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Formålet med denne masteravhandlingen er å innhente kunnskap om hvilke muligheter som finnes ved bruk av Minecraft i matematikk og hvilke utfordringer som følger med. Samtidig ser vi på hvilke kompetanser i henhold til TPACK-modellen (Mishra & Koehler, 2006) lærere trenger for å dra nytte av mulighetene og minimere utfordringene som kan oppstå. Dette er en kvalitativ studie bestående av et semistrukturert spørreskjema. Med utgangspunkt i Mishra og Koehlers TPACK-modell har vi utarbeidet vårt eget analytiske verktøy. Materialet i denne oppgaven fremstilles ved hjelp av tematisering. For å kunne besvare vår problemstilling er det nødvendig at vår data gir oss et innblikk i hvordan lærere bruker programmet i praksis, og lærernes opplevelser av Minecraft. Sentrale funn i denne oppgaven viser at det er stor variasjon i læreres kompetanse når det kommer til bruken av Minecraft i matematikk, hvor en av hovedutfordringene går på lærerens digitale kunnskaper. Lærere er generelt gode når det kommer til pedagogikk og matematikk, men koblingen til Minecraft er ofte mer krevende og utfordrende. Sett bort ifra utfordringene finner vi en rekke pedagogiske-, teknologiske-, og innholdsmuligheter i spillet. Både teori og våre egne resultater tyder på at Minecraft er motiverende og engasjerende, og elever bedrer sine teknologiske ferdigheter. I Minecraft har lærere også muligheten til å undervise i mange forskjellige temaer innenfor matematikk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMinecraft som digital læringsarena i matematikk - muligheter, utfordringer og lærerens kompetanseen_US
dc.title.alternativeMinecraft as a digital arena to learn mathematics - opportunities, challenges and teacher competenciesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal