Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBørseth, Helene Hagland
dc.date.accessioned2022-09-26T07:21:14Z
dc.date.available2022-09-26T07:21:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021153
dc.descriptionMaster i matematikk i Grunnskolelærerutdanningen 1–7 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkingen_US
dc.description.abstractDenne studien ser på elevenes argumentasjon når de programmerer i dataprogrammet Tinkercad Codebloks. Forsström og Kaufmann (2018) og Dolonen et al. (2019) peker på et behov for mer forskning knyttet til programmering i skolen. Denne studien ønsker derfor å bidra med erfaringer å hvordan programmering kan undervises i matematikk og hvilke refleksjoner som er gjort rundt dem. I denne studien er det undersøkt hvordan Tinkercad og lærere legger til rette for elevenes matematiske argumentasjons og algebraisk tenkning. Det undersøkes også hvilke potensialer som kan knyttes til programmering og hvordan ut nytte dem. I masteroppgaven har jeg valgt problemstillingen: Hvordan legger Tinkercad og lærere til rette for elevenes argumentasjon, og hvilke potensial er det for å utvikle argumentasjon gjennom Tinkercad? For å undersøke denne problemstillingen har jeg utviklet et undervisningsopplegg og gjennomført en case-studie med å teste ut et undervisningsopplegg i en 7.klasse. I undervisningsopplegget, som er elevenes første møte med Tinkercad, har elevene programmert blyantspisserbeholdere. Det er benyttet deltagende observasjon og datainnsamlingen er gjort med bruk av videokamera og skjermopptak. Ut ifra analysen av argumentasjonen til elevene og lærerne er det laget modeller inspirert av Conner et al. (2014) sin modell for kollektiv argumentasjon. I denne studien ses argumentasjonen på som en vei for å utvikle algebraisk tenkning. I analysen er det utviklet tre kategorier inspirert av Lavys (2006) og Mason et al. (2011). De tre kategoriene er visuelt argument, aritmetisk argument og funksjons argument. I studien ses det tegn til utvikling av elevens argumenter. Den visuelle tilbakemeldingen i Tinkercad støttet elevenes argumentasjon i noen tilfeller. Den visuelle tilbakemeldingen i Tinkercad Codebloks var i noen tilfeller utilstrekkelig. Dette kan ha ført til at elevene følte på et behov for å argumentere aritmetisk. Mangelen på den visuelle støtten førte også til misoppfatninger. Min studie peker mot at læreren kan bidra som støtte som den mer kunnskapsrike andre sammen med Tinkercad. Læreres støtte hjalp elevene da de sto fast på ulike måter, slik at de klaret å komme videre, og førte til at elevens argumenter kom til syne. Analysen viste også at det var ytterligere potensial i situasjoner. Studien viser forslag til hvordan en kan utnytte potensialet i de situasjonene som oppstår. I potensialet legges det vekt på å la elevene evaluere sine egne påstander, at læreren legger til rette for refleksjon når visuelle argument ikke er tilstrekkelig og hvilke metoder som er mest egnet for å løse problemet i ulike tilfeller.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMen vi kan jo bare gjøre sånn! Programmering og elevenes argumenteren_US
dc.title.alternativeProgramming and students argumentsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal