Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØdegård, Malin Presterud
dc.date.accessioned2022-09-26T07:18:54Z
dc.date.available2022-09-26T07:18:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021152
dc.descriptionMGBMA550 Høgskulen på Vestlandet avdeling Bergen Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for språkfag og matematikken_US
dc.description.abstractTidligere forskning har vist at fysisk aktivitet har positiv innvirkning på barns helse og læring. Dette har medført et større fokus på å integrere fysisk aktivitet i skolen. Fysisk aktiv læring er en læringsstrategi som gir elevene mulighet til å lære fag ved å være i fysisk aktivitet og bruke kroppen. Denne casestudien tar for seg det matematiske temaet koordinatsystemet hvor undervisningsmetoden fysisk aktiv læring er brukt. Målet har vært å se nærmere på hvordan fysisk aktiv læring i matematikk kan fremme elevenes forståelse for koordinatsystemet. Det ble gjennomført en intervensjon over to uker i to syvende klasser fra forskjellige skoler. Elevene i hver klasse gjennomførte tre undervisningsopplegg som gikk ut på å samarbeide i grupper, danne læringssamtaler og skape erfaringer til koordinatsystemet gjennom å være aktiv og bruke kroppen i læringsprosessen. Oppgaven tar for seg elevenes oppfattelse av fysisk aktiv læring. For å få innsikt i dette, har jeg som primærmetode benyttet kvalitativ forskningsmetode i form av observasjon på skole, og intervju med både elever og lærere. Det er også blitt gjennomført pre-og post-tester som skulle kartlegge kunnskapsnivået og brukes i noen av intervjuene. Elevene ble observert gjennom undervisningsoppleggene, og noen elever fra hver klasse ble intervjuet mot slutten av intervensjonen. Da intervensjonen var slutt, ble også lærer i hver klasse intervjuet. Elevene i klassene uttrykte at fysisk aktiv læring som undervisningsmetode var motiverende og påvirket matematikkundervisningen positivt. Lærestoffet ble konkretisert og det var lettere for elevene å forstå det de hadde lært og bruke det videre, ikke bare reprodusere kunnskapen. Gjennom samarbeid fikk elevene opparbeidet forståelse i matematikken ved å dele erfaringer med hverandre gjennom læringssamtaler. Studien viste at fysisk aktiv læring gjør elevene aktive i egen læring på flere måter. Fysisk aktiv læring gir virkelighetsnær tilnærming til matematiske tema som kan fremme deres forståelse i faget samtidig som de oppnår den mengden fysisk aktivitet de har krav på.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFysisk aktiv læringen_US
dc.subjectkroppslig læringen_US
dc.subjectforståelseen_US
dc.subjectbarneskolenen_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.titleEn case-studie om fysisk aktiv læring i matematikken_US
dc.title.alternativeA case study about physically active learning in mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal