dc.contributor.author | Ødegård, Malin Presterud | |
dc.date.accessioned | 2022-09-26T07:18:54Z | |
dc.date.available | 2022-09-26T07:18:54Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3021152 | |
dc.description | MGBMA550
Høgskulen på Vestlandet avdeling Bergen
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)
Institutt for språkfag og matematikk | en_US |
dc.description.abstract | Tidligere forskning har vist at fysisk aktivitet har positiv innvirkning på barns helse og læring. Dette har medført et større fokus på å integrere fysisk aktivitet i skolen. Fysisk aktiv læring er en læringsstrategi som gir elevene mulighet til å lære fag ved å være i fysisk aktivitet og bruke kroppen. Denne casestudien tar for seg det matematiske temaet koordinatsystemet hvor undervisningsmetoden fysisk aktiv læring er brukt. Målet har vært å se nærmere på hvordan fysisk aktiv læring i matematikk kan fremme elevenes forståelse for koordinatsystemet.
Det ble gjennomført en intervensjon over to uker i to syvende klasser fra forskjellige skoler. Elevene i hver klasse gjennomførte tre undervisningsopplegg som gikk ut på å samarbeide i grupper, danne læringssamtaler og skape erfaringer til koordinatsystemet gjennom å være aktiv og bruke kroppen i læringsprosessen. Oppgaven tar for seg elevenes oppfattelse av fysisk aktiv læring. For å få innsikt i dette, har jeg som primærmetode benyttet kvalitativ forskningsmetode i form av observasjon på skole, og intervju med både elever og lærere. Det er også blitt gjennomført pre-og post-tester som skulle kartlegge kunnskapsnivået og brukes i noen av intervjuene. Elevene ble observert gjennom undervisningsoppleggene, og noen elever fra hver klasse ble intervjuet mot slutten av intervensjonen. Da intervensjonen var slutt, ble også lærer i hver klasse intervjuet.
Elevene i klassene uttrykte at fysisk aktiv læring som undervisningsmetode var motiverende og påvirket matematikkundervisningen positivt. Lærestoffet ble konkretisert og det var lettere for elevene å forstå det de hadde lært og bruke det videre, ikke bare reprodusere kunnskapen. Gjennom samarbeid fikk elevene opparbeidet forståelse i matematikken ved å dele erfaringer med hverandre gjennom læringssamtaler. Studien viste at fysisk aktiv læring gjør elevene aktive i egen læring på flere måter. Fysisk aktiv læring gir virkelighetsnær tilnærming til matematiske tema som kan fremme deres forståelse i faget samtidig som de oppnår den mengden fysisk aktivitet de har krav på. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Fysisk aktiv læring | en_US |
dc.subject | kroppslig læring | en_US |
dc.subject | forståelse | en_US |
dc.subject | barneskolen | en_US |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.title | En case-studie om fysisk aktiv læring i matematikk | en_US |
dc.title.alternative | A case study about physically active learning in mathematics | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBMA550 | en_US |