Rumpe, promp og bæsj i tre bildebøker - en studie av parodiens danningspotensial
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021151Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Humor bor i alle mennesker og er både en sosial kompetanse og en litterær kompetanse. Vi bruker humor i hverdagen, på arbeidsplassen og på skolen, med venner og familie. Det er godt å le, og humor kan hjelpe oss med å glemme tid og sted, spesielt hvis noe er vanskelig. Denne studien undersøker hvordan parodi kommer til uttrykk i tre utvalgte bøker, og hvordan de parodiske fremstillingene kan bidra til litterær danning hos mellomtrinnseleven. Materialet for oppgaven er bildebøkene Hvem rumpet brunosten?, Brødrene bæsj og verdens mektigste hentesveis! og Prompeboka - et leksikon om fjerter. Bøkene har en felles tematikk, de spiller på toaletthumor, hvor parodi er den mest fremtredende humorformen. Tradisjonelt har parodi blitt ansett som en avansert humorform, reservert den voksne, og henger sammen med at forståelsen av parodi krever et høyt kognitivt nivå. Dette bunner ut i et barneperspektiv som anser barnet som uferdige voksne, som må formes og modelleres. I moderne tid har det oppstått et skifte i barneperspektivet, hvor barn tilsynelatende mer blir sett på som kompetente individer. Deres evner og ferdigheter verdsettes atskillig mer, og fører til at humoristisk barnelitteratur som publiseres i dag i økende grad tar i bruk mer avanserte humorformer.
Parodi kan bidra til å øke barneleserens litterære kompetanse, men dette fordrer at parodien er tilgjengelig for barneleseren. Parodien i bildebøkene krever en leser med sjangerkunnskap innen krim og den leksikalske sjangeren, samt kunnskaper om parodiske koder og intertekstuelle referanser. I det gjeldende materialet gjøres parodien tilgjengelig for barneleseren gjennom kombinasjonen av høye og lave former for humor, mer spesifikt parodi, satire og toaletthumor. Samspillet mellom bilde og tekst i de utvalgte bøkene, hjelper også i forståelsen av parodien, og inviterer barneleseren inn i voksenlitteraturen- og kulturen. Humoren i bøkene vil kunne glede barneleseren alene, men forståelsen av parodien kan føre til kritisk bevissthet og refleksjon: ferdigheter som er viktig i skolen, og i livet generelt. Parodien vil være tilgjengelig for mellomtrinnselevene i ulik grad, noe som gjør at høytlesning er en god metode for å realisere bøkenes fulle potensial.
Beskrivelse
Grunnskolelærerutdanning 1.-7.trinn
FLKI/Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning/MGBNO550