Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKoch, Kristiane Margrethe
dc.date.accessioned2022-09-26T06:55:42Z
dc.date.available2022-09-26T06:55:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021145
dc.descriptionMasteroppgave i norsk GLU 1-7 (MGBNO550) Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking Fakultet for lærarutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker potensiale for utvikling av empati i bildebøkene Krigen, Når mamma blir et monster og Ulla hit og dit. Alle bøkene tar opp skilsmisse gjennom et barns perspektiv, også med fokus på foreldrenes rolle. Krigen handler om Inga som opplever at krigen flytter inn i hennes eget hjem. Leseren får bli med Inga gjennom hele hennes opplevelse av krigen, ansvaret hun gis, følelsene hun kjenner på og hvordan krigen til slutt flytter ut, men likevel er en del av henne, som minner hun ikke glemmer med det første. Når mamma blir et monster handler om en gutt som opplever foreldrenes skilsmisse, og her får leseren ta ekstra stor del i mamma sin opplevelse av det hele og hvordan gutten blir omsorgsperson for mamma og ansvaret han får på seg når mamma ikke kan. Ulla hit og dit handler om Ulla, en jente som ikke liker forandringer, og når det skjer tre store forandringer på en gang trives ikke Ulla særlig godt. Spesielt misliker hun at foreldrene skal flytte fra hverandre og at hun må bytte på hvem hun er hos, det er ikke rettferdig ifølge Ulla, hun mener det er rettferdig når alle er sammen og kan møtes samtidig. Bøkene er analysert med bruk av metoden bildebokanalyse, og det er spesielt fokus på fargebruk, samspillet mellom bilde og verbaltekst, bildeutsnitt og verdiperspektivering. Analysen gir funn som at skilsmisse som tematikk i bøkene kommer frem gjennom barnas og foreldrenes rolle, hvordan barna er ute på en reise før de kommer hjem og slår seg til ro med slik livet er blitt nå. Bøkene har barn som hovedpersoner, og dermed kommer barneperspektivet tydelig frem gjennom deres tanker, holdninger og forståelse av situasjonen de selv står i. Da vi følger fortellingen gjennom barns øyne, er det også deres følelser leseren møter, følelser som er mulig å kjenne igjen ut fra bildet og som verbalteksten underbygger og forklarer videre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkjønnlitteratur og empati: En litterær analyse av tre bildebøkers fremstilling av skilsmisseen_US
dc.title.alternativeFiction and empathy: A literary analysis of three picturebooks presentation of divorceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal