dc.contributor.author | Colleuille, Camilla Lunde | |
dc.contributor.author | Johannessen, Matilde | |
dc.date.accessioned | 2022-09-26T06:51:32Z | |
dc.date.available | 2022-09-26T06:51:32Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3021141 | |
dc.description | Masteroppgave i norsk MGBNO550
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning | en_US |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er flerspråklig kompetanse som en ressurs i begynneropplæringen. Med et økende antall flerspråklige elever i skolen, er det relevant for oss som lærerstudenter å utvikle kompetanse og kunnskap om temaet. Formålet med oppgaven vår er å undersøke hvilke erfaringer lærere har med å ta i bruk elevenes flerspråklige kompetanse som en ressurs i begynneropplæringen. Vi har undersøkt oppgavens problemstilling ved å gjennomføre fem kvalitative semi-strukturerte intervjuer, på fem ulike skoler. Kriteriene for utvalget av informanter var at de skulle være norsklærere på begynneropplæringsstadiet. I tillegg ønsket vi lærere som jobber på skoler med et stort språklig mangfold. Teori og tidligere forskning på feltet tyder på at det å utvikle elevenes språklige kompetanse på flere språk vil være positivt for elevene. Hvorvidt det er en kognitiv fordel diskuteres likevel både i teorien og i oppgaven vår. Flerspråklig kompetanse framheves uansett som en ressurs fra et sosiolingvistisk perspektiv. I det globale verdenssamfunnet vil flerspråklig kompetanse være en stor fordel, både for enkeltmennesket og for samfunnet.
Funnene våre viser at lærerne legger til rette for at de flerspråklige elevene skal kunne utvikle sin språklige kompetanse på flere språk. Lærerne begrunnet viktigheten av å framheve flerspråklig kompetanse med at det er sentralt for elevenes identitetsutvikling, språklige utvikling og relasjonsbygging. Videre ser vi en sammenheng mellom lærernes oppfatninger og de erfaringene de trekker fram fra egen praksis. I tillegg viser funnene våre at lærerne påvirkes av kvaliteten på samarbeidet med skoleledelsen og kollegaer, særskilte språklærere og foreldre. Framover mener vi at det bør forskes mer på kvaliteten på de tilgjengelige ressursene og verktøyene lærere kan bruke for å fremme flerspråklig kompetanse som en ressurs i klasserommet. Forskningen vår tyder på et behov for videre forskning på flerspråklig kompetanse som en ressurs, spesielt i begynneropplæringen. Det bør også forskes mer på sammenhengen mellom lærernes oppfordring til å utvikle språklig kompetanse på flere språk, og elevenes faglige utvikling. Vi sitter igjen med en klar oppfatning om at elevenes flerspråklige kompetanse bør framheves som en ressurs i klasserommet, både for enkeltelevenes del og for hele klassen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Flerspråklig kompetanse som en ressurs i begynneropplæringen | en_US |
dc.title.alternative | Multilingual competence as a resource in beginners education | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBNO550 | en_US |