Hvor utfyllende beskrives treningsintervensjonene i RCT-studier omhandlende mennesker med MetS? Kritisk vurdering ved bruk av Consensus on Exercise Reporting Template (CERT)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019171Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Trening er en anbefalt behandlingstilnærming for mennesker som oppfyller kriteriene for diagnosen Metabolsk Syndrom (MetS). Det er utført randomiserte kontrollerte studier (RCT-studier) som har undersøkt behandlingseffekten på styrke- og utholdenhetstrening. Det er essensielt at studienes treningsintervensjon er tydelig beskrevet for at resultatene kan overføres til klinisk kontekst. I nyere tid er det publisert flere studier som har adressert tydelige begrensninger omhandlende fullstendigheten av rapporteringen til treningsintervensjoner innen helseforskning. Dette resulterer i en redusert utnyttelse av forskningsressurser samt et svekket behandlingstilbud.
Hensikt: Vurdere hvor utfyllende treningsintervensjonene beskrives i RCT-studier som sammenligner trening mot kontrollgrupper, omhandlende mennesker med MetS.
Forskningsdesign: Kritisk vurdering ved systematisk evaluering.
Metode: Det ble utført søk etter systematiske oversiktsartikler i Cochrane Library, Epistemonikos og PEDro. De systematiske oversiktsartiklene dannet fundamentet for inklusjon av RCT-studier. Utvelgelsesprosessen ble utført av en forfatter i to omganger. Inkluderte studier ble evaluert ved Consensus on Exercise Reporting Template (CERT).
Vurderingene av studiene med CERT ble utført av to personer. Narrative analyser ble brukt for å avdekke eventuelle sammenhenger mellom resultatene og informasjon nærliggende treningsintervensjonene.
Resultater: Det ble inkludert åtte RCT-studier som resulterte i 10 treningsintervensjoner. Studiene hadde en median CERT score på 11/19.
Konklusjon: Treningsintervensjonene omhandlende mennesker med MetS fremkommer mangelfulle og med tydelige begrensninger for at intervensjonene i fullstendighet kan replikeres
Beskrivelse
Masteroppgave i klinisk fysioterapi, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen