Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStenhjem, Marie Skjerlie
dc.date.accessioned2022-09-20T10:45:11Z
dc.date.available2022-09-20T10:45:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019104
dc.descriptionMaster i matematikk i grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, språk og idrett Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkningen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven belyser muligheter og utfordringer som matematikklærere i ungdomsskolen ser ved å inkludere matematisk kompetanse i tverrfaglig arbeid om bærekraft. For å finne ut av dette blir lærernes uttrykte oppfatning av begrepet matematisk kompetanse først analysert, og deretter koblet opp mot mulighetene og utfordringene som de nevner. Problemstillingen blir besvart gjennom analyse av fire intervjutranskripsjoner. Innsamlingen av data foregikk i desember 2021 og januar 2022, et og et halvt år etter at den nye læreplanen trådte i kraft. Funnene viser at de fire lærerne legger mye det samme i begrepet matematisk kompetanse. Matematisk kompetanse handler for lærerne om å beherske matematiske regler og algoritmer, om å kunne løse teoretiske og praktiske problemer og utvikle problemløsningsmetoder. Det handler også om å reflektere over, kommunisere om og være kritisk til matematikkens bruk i samfunnet. Muligheter for å utvikle matematisk kompetanse i tverrfaglig arbeid om bærekraft handler blant annet om ulike læringsaktiviteter som regneoppgaver, refleksjonsoppgaver, uteundervisning og planlegging og gjennomføring av tiltak for en bærekraftig utvikling. Mulighetene som lærerne uttrykker, kan bidra til at elever utvikler den matematiske kompetansen som lærerne beskriver. Gjennom mulighetene kommer også flere av aspektene av matematisk kompetanse fra litteraturen til uttrykk. Disse aspektene handler om å forstå matematiske konsepter og om å kunne bruke matematiske hjelpemidler. At flere aspekter kommer til uttrykk gjennom mulighetene kan kanskje tyde på at lærerne ubevisst legger mer i matematisk kompetanse enn det de forteller i intervjuet. Det kan også bety at lærerne ikke ser disse aspektene som matematisk kompetanse. Utfordringene som kom til uttrykk handler blant annet om mangel på tid og pedagogiske ressurser, vansker med å omstille seg fra en tradisjonell til en mer praktisk matematikkundervisning og å synliggjøre verdien av matematikk i praktiske situasjoner. Disse funnene kan bidra til å skape bevissthet om hvilke muligheter og utfordringer man kan møte i arbeidet med å inkludere matematikk i tverrfaglig arbeid, noe som kan være til hjelp når man skal legge til rette for slik undervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFire ungdomsskolelæreres perspektiver på muligheter for å inkludere matematisk kompetanse i tverrfaglig arbeid om bærekraftig utviklingen_US
dc.title.alternativeFour Middle School Teachers’ Perspectives on Opportunities to Include Mathematical Competence in Interdisciplinary Education Concerning Sustainable Developmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal