dc.description.abstract | Problemløsning som del av matematikkundervisning har det blitt rettet mer oppmerksomhet mot i den nye læreplanen for matematikk som ble innført i 2020 (Kunnskapsløftet). Som matematisk fenomen er problemløsning et viktig fagområde, og en må derfor også få utvikle en forståelse for dette i skolen. For å tilrettelegge for elevers læring, er deres motivasjon en avgjørende faktor (Wæge & Nosrati, 2018). Uten drivkraften som gjør at en elev ønsker å lære, vil kunnskapstilegnelse være utfordrende. I denne masteroppgaven fokuseres det derfor på problemløsning og elevmotivasjon i matematikkundervisning.
Gjennom semistrukturerte intervju, vil jeg forsøke å gi innsikt i hvordan lærere kan tilrettelegge for synergier mellom problemløsning og elevmotivasjon i matematikkundervisning. Funnene kan hjelpe andre matematikklærere til å forstå hvordan de kan benytte problemløsningsoppgaver for å tilrettelegge for elevers motivasjon, noe som er en av intensjonene med denne oppgaven. I et forsøk på å gi svar på dette, ble det gjennomført kvalitative intervju med tre matematikklærere ved ungdomstrinnet i Norge. Det empiriske datamaterialet består derfor av deres uttrykte erfaringer og opplevelser med å bruke matematisk problemløsning i deres undervisning. Deres utsagn blir analysert på bakgrunn av komponenter i Self-Determination Theory, en sentral teori om menneskelig motivasjon.
Funnene presentert i denne masteroppgaven viser at lærere kan tilrettelegge for synergier mellom problemløsning og motivasjon i matematikk på flere måter. Gjennom problemløsningsaktiviteter kan lærere legge til rette for at elevene får muligheten til å diskutere og samarbeide i grupper, noe som kan tilfredsstille elevenes behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet. Disse tre psykologiske behovene er sentrale for ens opplevelse av motivasjon (Ryan & Deci, 2017). Funnene kan bidra til å gi en forståelse for hvordan en problemløsning kan bidra til å tilrettelegge for motivasjon, og knyttes i denne oppgaven til hvordan problemløsningsoppgavene er formulert, hva læreren gjør i elevenes problemløsningsprosess og lærerens organisatoriske rolle. | en_US |