Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMjøs, Anders
dc.contributor.authorSkåland, Harald
dc.date.accessioned2022-09-20T10:35:43Z
dc.date.available2022-09-20T10:35:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019094
dc.descriptionMaster i matematikk i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkingen_US
dc.description.abstractMålet med denne studien er å identifisere ulike grep lærer kan ta for å tilrettelegge for elevers kritiske tenkning i matematikk. Kritisk tenkning er ofte nevnt som en viktig ferdighet i både forskningslitteratur og læreplaner, men det er ikke nødvendigvis gitt hvilke konkrete tiltak lærere kan gjøre for å tilrettelegge for nettopp dette. Fokuset i oppgaven har vært på to overordnede grep lærer kan ta i bruk for å fremme kritisk tenkning: matematisk modellering og matematisk dialog. Datamaterialet i denne oppgaven stammer fra ARGUMENT. Gjennom dette har vi fått tilgang på lydklipp, videofiler og elevers skriftlige arbeid, tilhørende et tverrfaglig prosjektarbeid om søvn. Dette har gitt oss informasjon som har vært nyttig i vårt forsøk på å identifisere hvilke grep noen lærere som er med i ARGUMENT tar. Datamaterialet omfatter to ganger 15 undervisningsøkter der elevene arbeider med det tverrfaglige prosjektets tema - søvn. Vi endte opp med en todelt analyse. I den første delen analyserte vi elevenes modellering etter Kaiser (1995) og Blum (1996) sitt rammeverk av modelleringsprosessen, og hvordan lærer kan tilrettelegge for dette. I den andre delen gikk vi inn i elevenes dialog for å få et innblikk i elevenes samtaler, argumentasjon og tenkning. Her brukte vi indikatorord og klassifisering av utforskende samtaler fra Mercer og Littleton (2007) som utgangspunkt for analyse. Studiens funn peker på en rekke grep lærer kan foreta seg for å utvikle elevenes kritiske tenkning. Eksempler på dette er å sette grunnregler/diskusjonsrammer for elevers dialog, bruke utforskende oppgaver, modellere væremåten for kritiske tenkere og skape et klasseromsmiljø som oppfordrer til kritisk tenkning. På bakgrunn av funnene i studien mener vi at et undervisningsopplegg som ARGUMENT egner seg til å undervise elever i kritisk tenkning. Lærers rolle er viktig, og det er viktig at lærere har didaktiske strategier som kan tilrettelegge for at elever utvikler denne ferdighetenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKritisk tenkning gjennom dialog og matematisk modelleringen_US
dc.title.alternativeCritical thinking through dialogue and mathematical modellingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal