Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjerde, Marie
dc.contributor.authorBarstad, Andrea
dc.date.accessioned2022-09-20T10:33:46Z
dc.date.available2022-09-20T10:33:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019093
dc.descriptionMaster i matematikk i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkningen_US
dc.description.abstractOmvendt undervisning i matematikk: fire læreres forståelse og utøvelse av undervsiningsmetoden, er en kvalitativ studie av fire lærere sin forståelse og utøvelse av omvendt undervisning. Etter omvendt undervisning ble lansert i 2007, har undervisningsmetoden spredt seg (Engum, 2012). Forskning gjort på omvendt undervisning peker på at undervisningsmetoden fører til frigjort tid i klasserommet (Muir, 2015; Muir, 2016). Imidlertid er det gjort lite forskning på hva som skjer i klasserommene hvor omvendt undervisning brukes, og hvilken forståelse lærere har av begrepet (Katsa et al., 2016). Denne studien undersøker læreres forståelse og utøvelse av omvendt undervisning. Dette gjøres først ved å se nærmere på hvordan studiens informanter beskriver omvendt undervisning. Deretter blir det undersøkt hvilke læringsaktiviteter og oppgaver informantene bruker i klasserommet. Dette vil bli gjort gjennom intervju og observasjon av fire omvendte lærere. Datamaterialet fra intervjuene blir analysert ved hjelp av Hamdan et al. (2013) sine fire krav for omvendt undervisning. Datamaterialet fra observasjonene, hvor vi forsker på bruk av læringsaktiviteter og oppgaver, blir analysert i lys av Katsa et al. (2016) sine fem læringsaktiviteter og Smith og Stein (1998) sin modell for kategorisering av kognitive krav i oppgaver. Funnene tyder på at informantene har ulik forståelse av omvendt undervisning, hvor kun to av dem virker ut til å forstå undervisningsmetoden i henhold til Hamdan et al. (2013) sin beskrivelse av den. Det imidlertid større likhet mellom hvilke læringsaktiviteter informantene bruker. Vi finner at samtlige informanter bruker mest tid på lærer-elev samarbeid. Til slutt finner vi at tre av fire informanter bruker en overvekt av høyt kognitivt krevende oppgaver. Gjennom arbeidet med studien blir vi klar over at lærerens profesjonalitet er det som legger grunnlaget for å bruke omvendt undervisning på en hensiktsmessig måte. Omvendt undervisning frigjør tid i klasserommet som kan brukes til å tilrettelegge undervisningen, men til sist er det læreren som bestemmer hvordan den frigjorte tiden blir brukt. Det er derfor avgjørende for elevenes læring at læreren stadig tar gode pedagogiske avgjørelser i klasserommet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleOmvendt undervisning i matematikk: Fire læreres forståelse og utøvelse av undervisningsmetodenen_US
dc.title.alternativeFlipped Learning in Mathematics: Four Teachers’ Understanding and Practice of the Teaching Methoden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal