Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoldestad, Fredrik
dc.date.accessioned2022-09-15T11:46:43Z
dc.date.available2022-09-15T11:46:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018057
dc.descriptionFysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø FLKI/ idrett, kosthold og naturfagen_US
dc.description.abstractSelv om skolen i lang tid har arbeidet med å legge til rette for at elevene skal mestre det livet som kommer etter skolegangen, er det først i den nye læreplanen, LK20, at det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring blir konkretisert. I kroppsøving handler dette tverrfaglige temaet om å fremme god fysisk og psykisk helse, og gi elevene verktøy til å ta ansvarlige livsvalg. Faget skal også fremme et positivt selvbilde som skal gi elevene en trygg identitet. Elevene skal få kunnskaper om ulike perspektiver på bevegelsesaktiviteter og helse (Utdanningsdirektoratet, 2020, s. 2). Jeg vil finne teoretisk støtte i teori og tidligere forskning om skoleledelse og læreplanteori. Materialet består av intervjuer av avdelingsledere på fire ulike grunnskoler. Funnene i min studie viser at informantene har ulike oppfatninger av hva begrepet livsmestring tilknyttet kroppsøvingsfaget kan inneholde. Samtidig er det noen fellesnevnere som går igjen, særlig lek, gruppeoppgaver, regler og sosialt samspill med andre. Skolene har ulik praksis for hvordan nye elementer i læreplaner har blitt arbeidet med, og senere implementert i skolehverdagen. Alle skolene har arbeidet med det tverrfaglige temaet livsmestring, men i varierende grad. Noen informanter peker på at de har liten tid til kroppsøving sammenlignet med andre fag. Samtidig kommer det frem at andre skolefag ofte anses som viktigere, samt at målbarheten (særlig nasjonale prøver) kan spille en rolle for fagets plass i skolen. Felles for informantene er at de ønsker å legge til rette for gode rammer for undervisning, men at rammefaktorer som areal og utstyr spiller en stor rolle for den praktiske gjennomføringen og at dette kan påvirke mulighetene i faget, deriblant arbeid med livsmestring. Observerende praksis og profesjonelle læringsfelleskap ble sentrale emner i intervjuene med avdelingslederne. Skolene har avdelingsledere eller rektor som går rundt og observerer undervisning på alle trinn som et tiltak for å skape gode rammer for undervisning i alle fag. Å legge til rette for profesjonelle læringsfelleskap blir trukket frem som et viktig arbeid fra ledelsens side. Informanter presiserer at de skal legge til rette for et lærende fellesskap hvor ansatte reflekterer og utvikler egen praksis sammen. Under intervjuene måtte avdelingslederne selv reflektere over egen praksis knyttet til oppfølging av kroppsøvingslærerne. To av informantene sa underveis i intervjuet at de burde fulgt faget bedre opp enn de gjorde. En annen informant fortalte at lærerne i faget oftest tok kontakt når det oppstod problemer. Oppsummert har skolene svært ulik praksis når det kommer til arbeid med kroppsøvingsfaglige elementer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEt utvalg avdelingslederes refleksjoner omkring livsmestring innen kroppsøvingsfaget i grunnskolenen_US
dc.title.alternativeA selection of Department Heads’ reflections on life skills within PE in Primary Schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMFAKS514en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal