Show simple item record

dc.contributor.authorSannæs, Eirik Husebye
dc.date.accessioned2022-09-15T11:28:16Z
dc.date.available2022-09-15T11:28:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018038
dc.descriptionFysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, institutt for idrett, kosthold og naturfag MFAKS514en_US
dc.description.abstractSkolen er en arena som legger til rette for at elever opplever norsk natur og friluftslivs mange læringsaktiviteter. Forskning viser at det mangler kunnskap om elevenes tanker og meninger om friluftsliv i skolen. Flere studier påpeker at elever erfarer friluftsliv som en sosial arena, men studiene viser få perspektiver i hvilke situasjoner og handlinger elevene lærer og utvikler sin sosiale læring. Ved hjelp av observasjoner fra en tre-dagers overnattingstur og fokusgruppeintervjuer av elevene, har jeg satt søkelys på hva et utvalg elever fra videregående skole reflekterer om friluftsliv som læringsarena for å utvikle sosial kompetanse. Følgende problemstilling ble formulert for prosjektet: Hvilke refleksjoner har et utvalg elever på videregående skole om bruk av friluftsliv som læringsarena for å utvikle sosial kompetanse? Høsten 2021 ble det gjennomført en tre-dagers overnattingstur med en klasse fra videregående skole. På overnattingsturen ble det gjort observasjoner av elevenes oppstart hver dag, gåetappene, læringsaktivitetene og i base-camp. Observasjonene ble benyttet for å underbygge informantene sine refleksjoner under fokusgruppeintervjuene. I etterkant av overnattingsturen ble det gjennomført fokusgruppeintervjuer med elevene som deltok på overnattingsturen. Det ble gjort fire fokusgruppeintervjuer, der antall elever varierte mellom 4 og 7 informanter. Til sammen deltok 21 elever på fokusgruppeintervjuene, 12 jenter og 9 gutter. Fokusgruppeintervjuene tok utgangspunkt i en intervjuguide som bestod av fire deler, 1) elevenes erfaringer i friluftsliv, 2) læring i friluftsliv, 3) sosial kompetanse og friluftsliv og 4) annet. Målet med fokusgruppeintervjuene var at elevene skulle styre samtalen, mens jeg ledet dem inn på temaer jeg søkte informasjon om. Ved hjelp av analysemetoden; systematisk tekstkondensering, fant jeg aktuelle funn i fokusgruppeintervjuene for å besvare problemstillingen. Funnene viser at friluftsliv kan være en læringsarena for at elevene utvikler sin sosiale kompetanse. Elevene trakk frem at nye læringsaktiviteter og arenaer, naturens kontekster, fremragende opplevelser, muligheter for mestringsfølelse, flere løsninger på arbeidsoppgavene, risikofylte arenaer, ulikt forutsetninger for friluftsliv og atmosfæren på tur, er sentrale faktorer i friluftsliv som kan bidra til å utvikle sosiale ferdigheter, og som gjør friluftsliv til en aktuell læringsarena for utvikling av sosial kompetanse. Funnene viser også at friluftsliv innebærer utfordringer som må håndteres for at elever får utbytte av undervisningen. Elevene trekker frem at i friluftsliv kan det bli for mye sosialt og at elever av og til blir tvunget til å delta i sosiale aktiviteter. I tillegg mener enkelte av elevene at forutsetninger for friluftsliv, spesielt mangel på utstyr, kan sette begrensninger for undervisning og læring i friluftsliv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFriluftsliven_US
dc.subjectsosial kompetanseen_US
dc.subjectrefleksjoneren_US
dc.subjecteleveren_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.titleFriluftsliv – en læringsarena for utvikling av sosial kompetanse?en_US
dc.title.alternativeOutdoor life – a learning arena for development of social competence?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMFAKS514en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal