Show simple item record

dc.contributor.authorKyte, Kristi
dc.date.accessioned2022-09-15T11:25:06Z
dc.date.available2022-09-15T11:25:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018034
dc.descriptionFysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for idrett, kosthold og naturfagen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Vurdering for læring ansees som en av de mest lovende områdene innenfor moderne utdanningsforskning. Forskning viser at formative vurderingsformer kan være med å minske gapet mellom nåsituasjonen og ønsket måloppnåelse. Vurdering har de siste årene gått i fra å være noe elever blir utsatt for, til å bli et sentralt styringsredskap i den norske skolen. Det er et verktøy som skal skape læring, fremfor å være et instrument som måler læring. Høsten 2020 ble det innført en ny læreplan i den norske skolen; Kunnskapsløftet 2020 (heretter kalt LK20). Tidligere har læreplaner hatt som hensikt å være som en instruksjon for læreren, men læreplanenes utvikling har i senere tid ført et ønske om at elevens læring skal være i fokus. Hensikt: Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan et utvalg kroppsøvingslærere på videregående skole reflekterer rundt LK20 og vurdering for læring i kroppsøvingsfaget. Sett at kunnskap om læreplanen og vurdering er en sentral kompetanse for å kunne omsette en ny læreplan til god pedagogisk praksis, vil det også være relevant å se hvordan kroppsøvingslærerne arbeider med vurdering for læring i sin egen yrkespraksis. Metode: Fire kroppsøvingslærere på videregående skole deltok i semistrukturerte forskningsintervjuer. Intervjuet bestod av en samtale rundt LK20, begrepet «vurdering for læring» og hvordan informantene bruker læreplanen og vurdering i sitt arbeid som kroppsøvingslærer. I ettertid har intervjuene først blitt transkribert, og deretter analysert i det digitale analyseverktøyet «NVivo» med utgangspunkt i Kirsti Malteruds systematisk tekstkondensering. Resultater: Resultatene indikerer at kroppsøvingslærerne opplever LK20 som en læreplan for elevene som endrer prioriteringer fra ferdigheter og prestasjoner, over på refleksjon, progresjon og læringsprosesser. Den nye læreplanen har i større grad elevenes læring og deltakelse som mål enn tidligere læreplaner. «Vurdering for læring» forstås av informantene som et vurderingsarbeid som skal gagne elevene i det lange løp, med tilbakemeldinger og veiledning som hjelper eleven på veien videre til høyere kompetanse. Til tross for kunnskap om den nye læreplanen og vurdering for læring, uttrykker informantene at det til tider oppleves vanskelig å ta dette i bruk i egen kroppsøvingspraksis. Dette skyldes at kompetansemål i læreplanen kan oppleves som lite klare og svevende. I tillegg påvirker rammefaktorer som tid, klassestørrelse og tidsbegrensinger arbeidet til lærerne i stor grad.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectVurderingen_US
dc.subjectVurdering for læringen_US
dc.subjectFormativ vurderingen_US
dc.subjectLæreplanen_US
dc.subjectLK20en_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectKroppsøvingslærereen_US
dc.subjectVideregående skoleen_US
dc.title«Alt er vanskelig med vurdering i kroppsøvingsfaget» En kvalitativ studie om et utvalg kroppsøvingslæreres refleksjoner rundt Kunnskapsløftet 2020 og vurdering for læring i kroppsøvingsfaget «en_US
dc.title.alternative«Everything is difficult with assessment in physical education» A qualitative study on a selection of physical education teachers’ reflections on the curriculum LK20 and assessment for learning in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMFAKS514en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal