Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVrangsund, Anne Line
dc.contributor.authorKurland, Henny
dc.contributor.authorEk, Caroline Elvira
dc.date.accessioned2022-09-13T14:15:18Z
dc.date.available2022-09-13T14:15:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017586
dc.descriptionFE403 – Fornybar Energi Bacheloroppgave ved institutt for miljø- og naturvitenskap 03.06.2022en_US
dc.description.abstractSom et resultat av økt kunnskap rundt konsekvenser av klimagassutslipp, har Norge forpliktet seg til å redusere sine utslipp gjennom både nasjonale og internasjonale miljøkrav. I Norge står transportsektoren for en betydelig andel av klimagassutslipp, og det er derfor et behov for endring i denne sektoren for å sikre reduksjon. Den norske regjeringen ønsker derfor å legge til rette for en overføring av gods fra vei til sjø som et miljøtiltak, da godstransport over sjø vil kunne bidra til en betydelig utslippsreduksjon klimagasser. En slik overføring vil derimot føre til en større belastning for havner enn det som er tilfelle i dag. Det kan by på utfordringer da havner spiller en vesentlig rolle i transportsektoren og fungerer som knutepunkt for godstransport. Studien tar for seg hvilke barrierer og drivere som er til stede ved en slik nevnt overføring, hvor Oslo havn blir brukt som case. Utvikling og implementering av nye lav-karbon løsninger blir sett på som nøkkelen for å redusere utslipp fra shipping, og studien baserer seg derfor på flernivåperspektivet (MLP). Dette for å kunne forstå hvordan implementering av slike løsninger kan skje og hvilke utfordringer som kan støtes på. For å finne svar på problemstillingen ble det brukt litteraturstudie, kombinert med intervjuer av relevante fagpersoner. Studien har kommet frem til at de viktigste pådriverne for en godsoverføring til sjø er at dette i teorien vil redusere utslipp av klimagasser, i tillegg til å ha andre positive effekter som reduksjon av ulykker, mindre vedlikehold på vei og mulighet for å eksportere grønne tjenester og varer. Det oppstår derimot utfordringer når det kommer til at de teknologiske trendene favoriserer transport på vei, og lav- og nullutslippsløsninger for skip fremdeles er nisjer. I tillegg til dette er det også usikkerhet rundt hvilke miljømessige konsekvenser som kan forekomme ved økt skipstrafikk. Videre kreves det flere omlastningspunkter som vil påvirke framføringstiden. Politikk kan også fungere som en barriere da politikere og ulike partier kan fremme ulike kamper som føre til endringer i hvilke retninger som ønskes å følges. Når det kommer til havner, oppstår det utfordringer spesielt knyttet til finansiering og 4 implementering av lav-og nullutslipps teknologier. Andre barrierer kan være tilgjengelig areal og interessekonflikter. Det er allikevel viktig å nevne at de norske havene har ulike forutsetninger, og det er dermed ikke gitt at det som virker utfordrende for én havn gjelder for alle.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarrierer og pådrivere knyttet til overføring av mer gods fra vei til sjø- en casestudie av Oslo havnen_US
dc.title.alternativeBarriers and drivers of transferring more goods from road to sea- The case of Oslo porten_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber46en_US
dc.description.localcodeFE403en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal