Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSunde, Benjamin Haastø
dc.contributor.authorØen, Eivind
dc.date.accessioned2022-09-09T09:39:31Z
dc.date.available2022-09-09T09:39:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016832
dc.descriptionEmne: MGBMA550. Grunnskolelærerutdanning 1.-7 og 5.-10 trinn Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Innleveringsdato: 16.05.2022en_US
dc.description.abstractEtter den nye læreplanen (LK20) ble iverksatt høsten 2020 skal programmering ha fått en sentral del i matematikkfaget. Programmering som verktøy for å lære matematikk har blitt diskutert i flere kanaler og vi så på dette som en gyllen mulighet til å undersøke dette temaet. Super:bit-satsingen har hatt som mål å få programmeringsverktøy ut i skolene. Vi har derfor i denne studien undersøkt hvordan lærere på mellomtrinnet bruker dette verktøyet i undervisningen, og hvilke erfaringer lærerne har knyttet til dette. Studien har følgende problemstilling: Hvordan legger fire lærere til rette for læring av matematikk på mellomtrinnet gjennom bruk av pedagogiske roboter fra Super:bit-satsingen, og hvilke erfaringer gjør de seg knyttet til dette? For å besvare problemstillingen har vi benyttet et kvalitativt forskningsdesign og intervjuet fire lærere fra fire ulike skoler. Lærerne som er med i studien har blitt valgt ut ifra to gitte kriterier: (1) lærerne skulle være matematikklærere på mellomtrinnet som (2) har undervisningserfaring med Super:bit gjennom programmering. Studien bygger på teori og forskning knyttet til programmering generelt og inn mot matematikkfaget, samt aktuelle teoretiske elementer som gjør seg gjeldene ved slik undervisning. Funn i denne studien viser at det er stor variasjon i kompetansen til lærerne som underviser i programmering i matematikkfaget. Studien peker på at dette gjør seg spesielt synlig når det gjelder interessen til lærerne, rammefaktorer knyttet til skolens organisering og lærernes tidsbruk til arbeid med programmering. Videre viser studien til lite implementering av matematikk i programmeringsundervisning. Dette begrunnet i at lærerne utrykker at det er vanskelig med lav kompetanse på feltet. Studien viser samtidig at lærerne har mange gode erfaringer med programmering i matematikkfaget, og de gir uttrykk for at elevene kan ha god nytte av den varierte og praktiske undervisningen. I tillegg synliggjøres det at programmeringsundervisning er lett å differensiere og tilpasse til elevene. Studien bidrar til å løfte fram et nyttig bilde av hvordan lærere arbeider med å implementere nye elementer i matematikkfaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectPedagogiske roboteren_US
dc.subjectSuper:biten_US
dc.subjectmatematikk på mellomtrinneten_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.titleBruk av programmering i matematikkfaget på mellomtrinnet En kvalitativ studie av læreres tilrettelegging og erfaringer med ressurser fra Super:bit.en_US
dc.title.alternativeThe use of programming in mathematics at the intermediate schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal