Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkauge, Frode Vikøren
dc.date.accessioned2022-09-09T06:46:33Z
dc.date.available2022-09-09T06:46:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016741
dc.descriptionMasteroppgave i areal og eiendom. Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Institutt for byggfag/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.en_US
dc.description.abstractSykkel som transportform har vist å være et attraktivt virkemiddel innenfor byplanleggingen for å imøtekomme den økende befolkningsveksten gjennom FNs bærekaftsmål rundt bærekraftige byer og lokalsamfunn innen 2030. På tross av den klare målsetningen om økt sykkelandel, viser målet å være vanskelig å få realisert i praksis. I Bergen viser hovedutfordringen å være den generelle oppfattelsen av utrygghet for å sykle. En av hovedgrunnene for at de fleste Bergensere lar sykkelen stå, viser å gjøre seg avhengig av dårlig og usammenhengende sykkelnettverk. Sett i forhold til den internasjonale forskningen er sykkelsikkerhet et sentralt tema. Likevel viser de rommelige forholdene som skaper de trygge rammene for syklistene å være lite diskutert i litteraturen. På bakgrunn av det empiriske grunnlaget ønsker denne oppgaven å se på hvilke oppfatninger av trygghet, syklister som opplever ulykker eller nestenulykker har i Bergen. Videre ønsker oppgaven å se på hvilke rommelige forhold som gjør seg gjeldende for de korresponderende sykkelulykkene og nestenulykkene. Det metodiske grunnlaget for oppgaven vil være gjennomførelse av en storskala spørreundersøkelse knyttet til datainnsamling og videre analyse knyttet til rommelige forhold (tetthet, funksjonsblanding og nettverksstruktur) gjennom en miks av analysemetoder som Space Matrix, MXI og Space Syntax. Oppgavens formål er å kunne gi verdifull innsikt i hvilke sosiodemografiske karaktertrekk (alder, kjønn, kultur) og ferdigheter og erfaringer (hyppighet, risikoprofil, ferdighetsnivå) som kan relateres til sykkelulykker og hvilke rommelige forhold som gjør seg gjeldende når ulykker oppstår. Funnene i studien viser å trekke frem et bilfritt sentrum og god tilrettelegging av sykkel infrasstruktur som sentrale punkter for å redusere antall sykkelulykker i Bergen. Bygningstettheten og den urbane formen (space syntax) viser videre å ha stor innvirkning på risikoen for ulykker og nestenulykker i det bebygde miljøet. Den geometriske utformingen av veinettet gjennom integrasjon og vinkelavvik (Space syntax) viser videre å være en sentral faktor gjennom ÅDT for lokalisering og hyppighet av ulykker.en_US
dc.description.abstractCycling as a mode of transport has shown to be an attraction for policy and decision makers to fulfill the FNS sustainability goals by making cities inclusive, safe, resilient, and sustainable in line with the fast-growing population within 2030. Despite the clear goals for raising the bicycle share, the goal doesn’t find its way to reality. In Bergen one of the main challenges seems to be following up by the population`s subjective safety concerns. The main reason for the insecurity by the people of Bergen are shown to be followed up by the fragmented cycling infrastructure. In context of the international literature, cycling safety shows to be an important topic. However, spatial conditions favoring cycling safety are under evaluated in the literature. Based on the empirical foundation, the thesis aims to research what are the perceptions of safety of cyclist who have experienced accidents or near accidents in Bergen. Furthermore, the thesis aims to investigate the corresponding spatial conditions for these cycling accidents or near accidents. The methodological framework for the thesis is based on conducting a large-scale survey and analyzing the spatial conditions (density, functional mix, and network connectivity) with a mix of analysis methods such as Space matrix, MXI and Space Syntax. The thesis aims to give valuable insights into what socio-demographic characteristic (age, gender, culture) and capabilities (frequency, risk profile, skill level) can be related to cycling accidents followed by the conditions that are presented when accidents happen. The main findings from this masterthesis are suggesting a car-free center with a cohesive bicycle network for reducing the traffic accidents and nearly accidents in Bergen. The building density and the urban form (Space Matrix) shows to have a significant effect on the risk of being involved in an accident or nearly accident in the built environment. The geometrical shape of the infrastructure in lines with the integration and Angular choice (Space syntax) seams to be a crucial factor with ÅDT, for identifying and estimating the frequency of accidents.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSykkelsikkerhet, Bergen - En analyse av opplevd trygghet og de rommelige forholdene for sykkelulykker i Bergen.en_US
dc.title.alternativeCycling safety - An analysis of perception of safety and the spatial conditions for cycling accidents in Bergen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOA300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal