Antecedents of Sustainable Consumption and Satisfaction with Life: Does Sustainability need to be a Sacrifice?
Abstract
Mye av litteraturen som eksisterer på forholdet mellom konsum og tilfredshet med livet har satt søkelys på materialisme, og vist at overforbruk ikke gjør folk lykkeligere. Det er mindre forskning på hvordan bærekraftig konsum påvirker tilfredshet med livet. Å beskytte miljøet er en nødvendighet og en stor utfordring. Det var derfor vår oppfatning at dette forholdet kunne være et interessant og relevant forskningsemne. Opplevd oppofring vedrørende bærekraftig forbruk og tilfredshet med livet har tidligere vært lite utforsket. Denne oppgaven identifiserte flere faktorer som kan påvirke bærekraftig forbruk og tilfredshet med livet, og hvordan opplevd oppofring var koplet til dette forholdet. For dette formålet utviklet vi et konseptuelt rammeverk der relasjonene mellom disse konstruktene ble testet. Vi rekrutterte respondenter gjennom en web-basert spørreundersøkelse, noe som gav oss data fra 431 respondenter. Dataene ble analysert på forskjellige måter, både i SPSS og AMOS. Vi brukte Cronbach’s alpha og konfirmerende faktoranalyse for å måle validiteten til de ulike måleinstrumentene. Til slutt ble de hypotiserte forholdene testet gjennom teknikken strukturell modellering i AMOS. Resultatet viste at det var empiriske funn mellom flere av konstruktene. Miljøbevissthet viste en signifikant kopling til bærekraftig konsum, mens bærekraftig konsum hadde en positivt signifikant kopling til opplevd oppofring. Det var ingen korrelasjon mellom bærekraftig konsum og selvkontroll, sosial påvirkning og finansielle ressurser. På bakgrunn av dette viste den strukturelle modellen at bare 32% av tilfredshet med livet kunne forklares i modellen. Det konseptuelle rammeverket som vi utviklet basert på en omfattende litteraturgjennomgang var vårt viktigste bidrag. Et annet viktig bidrag var det korrelerte forholdet mellom bærekraftig forbruk og opplevd oppofring. Videre så vi på den alternative modellen vi foreslo som svært relevant for fremtidig forskning.
Description
Master of Science in Business,
Department of Business Administration