Det grønne skiftet i rederinæringen
Abstract
I denne oppgaven undersøker vi hvordan norske rederier omstiller seg etter markedsendringer. Den norske rederinæringen står overfor en omstilling, der målet er å bli klimanøytrale innen 2050. Dette innebærer et behov for å rette fokus mot innovasjon, og finne nye metoder for å oppnå konkurransefortrinn. Som en sentral del av arbeidet ser vi blant annet på EU-taksonomien som et virkemiddel for å oppnå dette målet, hvilken innvirkning dette vil ha på rederinæringen og hvordan rederiene opplever den i praksis. Vi undersøker også om rederiene har dynamiske kapabiliteter, og hvilke ressurser de benytter i den grønne omstillingsprosessen.
Studien er utformet av en multippel casestudie, med en kvalitativ tilnærming som er blitt benyttet for å svare på problemstillingen. Casestudien består av fem intervjuer med fire rederier i Norge.
Våre funn indikerer at rederiene har et søkelys mot bærekraft. Rederiene har i nyere tid både forbedret og utviklet nye og miljøvennlige løsninger. I utviklingen av miljøvennlige løsninger vektlegger rederiene særlig nettverk og samarbeid. Videre har rederiene ulik tilnærming til markedsendringen som følger av EU-Taksonomien. Dette indikerer at rederiene er i en læringsfase. Det framkommer av intervjuene at det er særlig ett rederi som har utmerket seg i henhold til EU-Taksonomien, og viser til rask omstillingsevne. Videre viser studien at alle rederiene har vist til en organisatorisk omstillingsevne som et ledd i det grønne skiftet, der de forskjellige rederiene i denne prosessen benytter ulike framgangsmåter. Slik organisatorisk omstillingsevne kan bidra til å oppnå et konkurransefortrinn.
Description
Master of Science in Business: Regional Economics and Innovation,
Campus Haugesund