Sikrer barnetråkk barn og unge de rettigheter innenfor medvirkning som er lovfestet gjennom internasjonale- og nasjonale føringer, samt føringer i planog bygningsloven? Hvilken effekt i form av oppfølging og tiltak er oppnådd basert på barnetråkk?
Abstract
Medvirkning lar barn og unge få mulighet til å delta i fellesskapet ved at de kan søke, motta
og spre informasjon og ideer. Deres interesser er forankret i FNs barnekonvensjon artikkel
12 som sikrer dem rett til å utrykke seg i forhold som vedrører dem, og rikspolitiske
retningslinjer for barn og unge. For å sikre disse rettighetene har Bergen kommune brukt
barnetråkk som metode for medvirkning for barn og unge. Vi har valgt å undersøke hvordan
metoden fungerer i områdesatsinger; herunder undersøke metoden som et verktøy i
kommunale satsinger, og hvilken effekt i form av oppfølging og tiltak som blir oppnådd
basert på barnetråkk. Studien bygger på tre kvalitative intervjuer av personer i Bergen
kommune som har jobbet opp mot barnetråkk, samt kvalitativ dokumentanalyse av fire
rapporter laget i etterkant av et eller flere barnetråkk. Dokumentanalysene er presentert
som casestudier. Gjennom dette ønsket vi å kunne vurdere metoden som
medvirkningsverktøy, samt undersøke hvordan barnetråkkene blir fulgt opp etter de er
gjennomført.
Funnene våre viser at voksne og barn som har jobbet med metoden har et positivt syn på
den. Gjennom metoden får alle deltagende barn lik mulighet til å ytre sine meninger, og de
lærer om medvirkning og demokrati. Vår studie konkluderer med at barnetråkk følger
føringene for medvirkning for barn og unge, hvor rettighetene er gitt i de internasjonale og
nasjonale føringer, samt føringer etter plan- og bygningsloven. Effekt i form av oppfølging
og tiltak fant vi ved alle casestudiene våre, og vi konkluderer med at metoden fungerer til å
treffe vedtak gjennom barns medvirkning. Participation ensures children and young people the opportunity to participate in the
community by being able to apply for, receive and share information and ideas. Their
interests are ensured in Article 12 of the UN Convention on the Rights of the Child, which
ensures the right to express themselves in matters that concern them, and National Policy
Guidelines for Children and Young People. To ensure these rights, Bergen Municipality has
used barnetråkk as a method for participation for children and young people. We have
chosen to investigate how the method works in area initiatives (områdesatsing); including
examining the method as a tool in municipal initiatives, and what effect in the form of
measures is achieved based on the registrations made by the children. The study is based on
three qualitative interviews of people in Bergen municipality who have been involved with
barnetråkk, as well as qualitative document analysis of four reports made after one or more
barnetråkk. The document analyzes are presented as case studies. Through this, we wanted
to be able to assess the method as a participation tool, as well as investigate how
barnetråkk is followed up after they have been completed.
Our findings show that adults and children who have worked with the method have a
positive view of it. Through the method, all participating children have an equal opportunity
to express their opinions, and they learn about participation and democracy. Our study
concludes that barnetråkk follow the guidelines for participation for children and young
people, where the rights are given in the international and national guidelines, as well as
guidelines according to the Planning and Building Act. We found an effect in the form of
follow-up and measures in all our case studies, and we conclude that the method works to
make decisions through children's participation.
Description
Masteroppgave i areal og eiendom.
Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Institutt for byggfag/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.