Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMagnussen, Ane Opsahl
dc.date.accessioned2022-09-06T07:30:36Z
dc.date.available2022-09-06T07:30:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015889
dc.descriptionMasteroppgave i areal og eiendom. Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Institutt for byggfag/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.en_US
dc.description.abstractKompakt byutviklingen handler om å øke kollektivtilbudet, redusere transportbehovet, bygge tettere, samt skape gode møteplasser for sosial kontakt, avslapning og uformelle møter. Når man planlegger kompakte byer, er det viktig at arealet ikke går på bekostning av viktige offentlige rom, som skaper møteplasser for samhandling, felleskap, rekreasjon og sosialt liv. Statistikk viser at mange mennesker med nedsatt funksjonsevne i dagens samfunn føler seg ekskludert på grunn av samfunnets barrierer, som hindrer deltakelse og sosialt liv. FNs bærekraftsmål legger føringer for regjeringens politikk både på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, der prinsippet om at ingen skal utelates står sterkt. For å kunne nå bærekraftsmålene er det viktig å planlegge et samfunn der alle kan delta i. Universell utforming er en allmennverdi og en strategi for likeverd gjennom planlegging og fysisk utforming. Sentralt for universell utforming er at hensynet til at alle brukergrupper skal innarbeides i en og samme løsning, og målsettingen er å planlegge med utgangspunktet i mangfoldet av befolkningen. Denne masteroppgaven er en casestudie, som tar for seg hvordan offentlige rom langs bybanestopp i Bergen kommune er tilrettelagt for mangfold og likeverdig bruk, samt hvordan de er tilrettelagt for personer med nedsatt bevegelse, syn og hørsel i den kompakte byen. Masteroppgaven bygger på ulike kvalitative metoder som gå-intervju, ikke-deltagende observasjon, dokumentstudie og kartlegging av status og mangler i henhold til universell utforming. Masteroppgaven viser at det er et behov for kompetanseheving i arbeidet med universell utforming etter plan- og bygningsloven. Funn fra gå-intervjuer med personer med nedsatt bevegelse, syn og hørsel, som kartlegger status og mangler med hensyn til universell utforming i offentlige rom, viser at fysiske barrierer resulterer i begrenset samfunnsdeltakelse. Oppgaven konkluderer med at gå-intervju med representanter fra ulike brukerorganisasjoner kan være viktig supplement til medvirkningsparagrafen i plan- og bygningsloven og i arbeidet med å nå nasjonale mål om likeverdig bruk gjennom planlegging og fysisk utforming.en_US
dc.description.abstractCompact urban development is about increasing public transport, reducing the need for transport, building more densely, and creating good meeting places for social contact, relaxation, and informal meetings. When planning compact cities, it is important that the area does not come at the expense of important public spaces, which create meeting places for interaction, community, recreation, and social life. Statistics show that many people with disabilities today feel excluded due to society's barriers, which prevent participation and social life. The UN's sustainability goals provide guidelines for the government's policy at national, regional, and local level, where the principle “leave no one behind” is important. To achieve the sustainability goals, it is important to plan a society everyone can participate. Universal design is a general value and a strategy for equality through planning and physical design. Central to universal design is that the consideration that all user groups should be incorporated in one and the same solution, and the goal is to plan based on the diversity of the population. This master's thesis is a case study, which deals with how public spaces along urban railway stops in Bergen municipality are adapted for diversity and equal use, as well as how they are adapted for people with reduced movement, vision, and hearing in the compact city. The master's thesis is based on various qualitative methods such as a walking interview, nonparticipatory observation, document study and mapping of status and shortcomings in accordance with universal design. The master's thesis shows that there is a need for competence development about universal design according to the Planning and Building Act. Findings from go-along interviews with people with reduced mobility, vision, and hearing, which map the status and deficiency regarding universal design in public spaces, show that physical barriers result in limited community participation. The thesis concludes that walking interviews with representatives from various user organizations can be an important supplement to the participation section in the Planning and Building Act and in the work of achieving national goals of equal use through planning and physical design.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectOffentlige romen_US
dc.subjectUniversell utformingen_US
dc.subjectPublic spaceen_US
dc.subjectUniversal designen_US
dc.titleMangfold og likeverdig bruk gjennom planlegging og fysisk utforming - En studie av offentlige rom langs bybanestopp i Bergenen_US
dc.title.alternativeDiversity and equal use through planning and physical design - A study of public spaces along light rail stops in Bergenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOA300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal