Mangfold og likeverdig bruk gjennom planlegging og fysisk utforming - En studie av offentlige rom langs bybanestopp i Bergen
Abstract
Kompakt byutviklingen handler om å øke kollektivtilbudet, redusere transportbehovet, bygge
tettere, samt skape gode møteplasser for sosial kontakt, avslapning og uformelle møter. Når
man planlegger kompakte byer, er det viktig at arealet ikke går på bekostning av viktige
offentlige rom, som skaper møteplasser for samhandling, felleskap, rekreasjon og sosialt liv.
Statistikk viser at mange mennesker med nedsatt funksjonsevne i dagens samfunn føler seg
ekskludert på grunn av samfunnets barrierer, som hindrer deltakelse og sosialt liv. FNs
bærekraftsmål legger føringer for regjeringens politikk både på nasjonalt, regionalt og lokalt
nivå, der prinsippet om at ingen skal utelates står sterkt. For å kunne nå bærekraftsmålene er
det viktig å planlegge et samfunn der alle kan delta i. Universell utforming er en allmennverdi
og en strategi for likeverd gjennom planlegging og fysisk utforming. Sentralt for universell
utforming er at hensynet til at alle brukergrupper skal innarbeides i en og samme løsning, og
målsettingen er å planlegge med utgangspunktet i mangfoldet av befolkningen.
Denne masteroppgaven er en casestudie, som tar for seg hvordan offentlige rom langs
bybanestopp i Bergen kommune er tilrettelagt for mangfold og likeverdig bruk, samt hvordan
de er tilrettelagt for personer med nedsatt bevegelse, syn og hørsel i den kompakte byen.
Masteroppgaven bygger på ulike kvalitative metoder som gå-intervju, ikke-deltagende
observasjon, dokumentstudie og kartlegging av status og mangler i henhold til universell
utforming.
Masteroppgaven viser at det er et behov for kompetanseheving i arbeidet med universell
utforming etter plan- og bygningsloven. Funn fra gå-intervjuer med personer med nedsatt
bevegelse, syn og hørsel, som kartlegger status og mangler med hensyn til universell
utforming i offentlige rom, viser at fysiske barrierer resulterer i begrenset samfunnsdeltakelse.
Oppgaven konkluderer med at gå-intervju med representanter fra ulike brukerorganisasjoner
kan være viktig supplement til medvirkningsparagrafen i plan- og bygningsloven og i arbeidet
med å nå nasjonale mål om likeverdig bruk gjennom planlegging og fysisk utforming. Compact urban development is about increasing public transport, reducing the need for
transport, building more densely, and creating good meeting places for social contact,
relaxation, and informal meetings. When planning compact cities, it is important that the area
does not come at the expense of important public spaces, which create meeting places for
interaction, community, recreation, and social life. Statistics show that many people with
disabilities today feel excluded due to society's barriers, which prevent participation and
social life. The UN's sustainability goals provide guidelines for the government's policy at
national, regional, and local level, where the principle “leave no one behind” is important. To
achieve the sustainability goals, it is important to plan a society everyone can participate.
Universal design is a general value and a strategy for equality through planning and physical
design. Central to universal design is that the consideration that all user groups should be
incorporated in one and the same solution, and the goal is to plan based on the diversity of the
population.
This master's thesis is a case study, which deals with how public spaces along urban railway
stops in Bergen municipality are adapted for diversity and equal use, as well as how they are
adapted for people with reduced movement, vision, and hearing in the compact city. The
master's thesis is based on various qualitative methods such as a walking interview, nonparticipatory
observation, document study and mapping of status and shortcomings in
accordance with universal design.
The master's thesis shows that there is a need for competence development about universal
design according to the Planning and Building Act. Findings from go-along interviews with
people with reduced mobility, vision, and hearing, which map the status and deficiency
regarding universal design in public spaces, show that physical barriers result in limited
community participation. The thesis concludes that walking interviews with representatives
from various user organizations can be an important supplement to the participation section in
the Planning and Building Act and in the work of achieving national goals of equal use
through planning and physical design.
Description
Masteroppgave i areal og eiendom.
Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Institutt for byggfag/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.