Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSande, Hildegunn
dc.date.accessioned2022-08-29T09:03:06Z
dc.date.available2022-08-29T09:03:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014058
dc.descriptionMR691 Masterstudium i organisasjon og leiing, utdanningsleiing. Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap. 10.6.2022en_US
dc.description.abstractProblemstillingen i denne studien tar sikte på å forklare hvordan styrer kan bruke tilsyn i barnehagens læring i personalgruppen. Er de beste læringsprosessene i forberedelser til tilsynet, i gjennomføringen av tilsynet, eller i etterarbeid ved avsluttet tilsyn? Dette er en kvalitativ studie hvor det er benyttet forskningsintervju og dokumentanalyse. Undersøkelsen er en case-studie, der informantene er fire barnehagestyrere og barnehagenes tilsynsrapporter etter det siste stedlige tilsynet fra barnehagemyndigheten. Studiens teoretiske grunnlag er rettet mot tilsyn som kontroll eller veiledning, ulike tilsynsroller, og organisasjonslæring som inkluderer ulike typer kunnskap. Funn i studien viser at tilsyn med barnehager er lovlighetskontroll for å se til at barnehagen etterlever regelverket. Ved slikt tilsyn er det rolletypologien «dommer» som er den mest fremtredende. Rollen som rådgiver er ikke så synlig ved gjennomføring av tilsyn, men mer tilgjengelig for barnehagene i forberedelsene til tilsyn, og avslutning dersom barnehagen får avvik. Et annet funn er at styrerne ser på tilsyn som en arena for læring av personalet, og at det er i arbeidet med forberedelsene at læringen er best. I denne fasen er barnehagene opptatt av å tilegne seg kunnskap om det tema tilsynet handler om, og læringen foregår både individuelt og kollektivt, i heler eller deler av personalgruppen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Vi blir jo litt stresset på om vi ikke er gode nok» En kvalitativ studie av styrers bruk av tilsyn i personalets læring i barnehagenen_US
dc.title.alternative«We get a little stressed that we`re not good enough» A qualitative study of the managers use of supervision in staff learning in the kindergartenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiTilsynen_US
dc.subject.nsibarnehageen_US
dc.subject.nsilæring i personalgruppeen_US
dc.subject.nsitilsynsordningenen_US
dc.subject.nsistyreren_US
dc.subject.nsibarnehagestyreren_US
dc.source.pagenumber118en_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal