«Vi blir jo litt stresset på om vi ikke er gode nok» En kvalitativ studie av styrers bruk av tilsyn i personalets læring i barnehagen
Abstract
Problemstillingen i denne studien tar sikte på å forklare hvordan styrer kan bruke tilsyn i barnehagens læring i personalgruppen. Er de beste læringsprosessene i forberedelser til tilsynet, i gjennomføringen av tilsynet, eller i etterarbeid ved avsluttet tilsyn? Dette er en kvalitativ studie hvor det er benyttet forskningsintervju og dokumentanalyse. Undersøkelsen er en case-studie, der informantene er fire barnehagestyrere og barnehagenes tilsynsrapporter etter det siste stedlige tilsynet fra barnehagemyndigheten. Studiens teoretiske grunnlag er rettet mot tilsyn som kontroll eller veiledning, ulike tilsynsroller, og organisasjonslæring som inkluderer ulike typer kunnskap. Funn i studien viser at tilsyn med barnehager er lovlighetskontroll for å se til at barnehagen etterlever regelverket. Ved slikt tilsyn er det rolletypologien «dommer» som er den mest fremtredende. Rollen som rådgiver er ikke så synlig ved gjennomføring av tilsyn, men mer tilgjengelig for barnehagene i forberedelsene til tilsyn, og avslutning dersom barnehagen får avvik. Et annet funn er at styrerne ser på tilsyn som en arena for læring av personalet, og at det er i arbeidet med forberedelsene at læringen er best. I denne fasen er barnehagene opptatt av å tilegne seg kunnskap om det tema tilsynet handler om, og læringen foregår både individuelt og kollektivt, i heler eller deler av personalgruppen.
Description
MR691 Masterstudium i organisasjon og leiing, utdanningsleiing.
Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap.
10.6.2022