dc.contributor.author | Haukeland, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Jordalen, Hege | |
dc.date.accessioned | 2022-08-29T08:42:19Z | |
dc.date.available | 2022-08-29T08:42:19Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3014043 | |
dc.description.abstract | Tema for oppgaven er lederteam som lærende profesjonsfellesskap. Gjennom problemstillingen “Hvordan kan lederteam fungere som lærende profesjonsfellesskap” ønsker vi å belyse hvordan lederteam forteller om praksis for å lære og fungere sammen. Forskningen vår er interessant med tanke på at Utdanningsdirektoratet (2017) sin tydelige presisering i kapittel 3.5 i overordnet del, om at alle ansatte i skolen skal arbeide i et profesjonelt læringsfellesskap. I oppgaven rammes læring inn av et sosiokulturelt perspektiv som innebærer at kunnskap blir konstruert i samhandling mellom aktørene i lederteamet. Drøftingen viser blant annet til prosesser i lederteamet. Vi vektlegger teorier som omhandler ledelse, team, læring i profesjonsfellesskap og psykologisk trygghet. I forskningsarbeidet har vi brukt kvalitativt metode. Studiens empiriske grunnlag bygger på dybdeintervju av to rektorer og fem avdelingsledere, fordelt på to ulike lederteam i skolen. Funnene er tolket, analysert og sett i sammenheng med de teoribaserte antagelsene i forskningsspørsmålene. Funn viste at å definere og formidle mål og visjoner kan være en driver for å fungere som lærende profesjonsfellesskap. Kartlegging av teammedlemmenes ressurser, erfaring og kompetanse kan være en nødvendighet for å utvikle et profesjonsfellesskap. De beste vilkårene for læring og utvikling er når deltakerne i lederteamet samarbeider, drøfter og reflekterer sammen. Det er også viktig at de justerer og endrer måten de fungerer sammen på, dersom det er hensiktsmessig. Distribusjon av ledelse i lederteamet omhandler interaksjonene mellom teammedlemmene. Der viktigheten av psykologisk trygghet og tillit ble trukket frem som faktorer som muliggjør kunnskapsutvikling i profesjonsfellesskapet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Lærende profesjonsfellesskap | en_US |
dc.subject | lederteam | en_US |
dc.subject | skole | en_US |
dc.subject | ledelse | en_US |
dc.title | Sammen er vi dynamitt - En kvalitativ studie om lederteam som lærende profesjonsfellesskap | en_US |
dc.title.alternative | Together we are dynamite - A qualitative study of leadership teams as a learning professional community | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 130 | en_US |
dc.description.localcode | MR691 | en_US |