Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEspeland, Camilla
dc.date.accessioned2022-08-29T08:33:00Z
dc.date.available2022-08-29T08:33:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014033
dc.descriptionMR691-MA Masterstudium i organisasjon og ledelse. Fakultet for økonomi og samfunnsfag. Institutt for samfunnsvitenskap. 17.06.22en_US
dc.description.abstractBarnehagesektoren har de senere årene vært preget av store endringer, en av de siste endringene er innføring av skjerpet pedagognorm 1. august 2018 (Kunnskapsdepartementet, 2018). Innføring av ny skjerpet pedagognorm har betydd at kravet til andelen barnehagelærere ble hevet fra 33 til 43 prosent. Med økt barnehagelærerandel i barnehager aktualiseres behovet for ytterligere kunnskap om hvordan pedagogiske ledere i et likestilt lederskap utøver ledelse, samhandler og fordeler ansvar- og arbeidsoppgaver mellom seg på avdeling. Hensikten med denne studien er å utvikle kunnskap og økt innsikt om å være pedagogiske ledere i et delt lederskap. På bakgrunn av dette har problemstillingen, hvordan utøves ledelse og samarbeid med likestilte pedagogiske ledere på avdeling. For å belyse studiens problemstillingen, er det i den sammenheng blitt utarbeidet tre forskerspørsmål. Nøkkelbegreper i forskningsprosjektet er ledelse og samarbeid, hierarki og arbeidsdeling. I forskningsprosjektet bruker jeg et kvalitativt forskningsdesign med seks individuelle dybdeintervju av pedagogiske ledere har blitt gjennomført for datainnsamling. Jeg har i analysen benyttet tematisk analyse. Funn i forskningsprosjektet viser at pedagogiske ledere fra styrer har stor autonomi når det kommer til hvordan arbeidsfordeling av ansvar- og arbeidsoppgaver mellom dem på avdeling skal være. Arbeidsfordelingen tar utgangspunkt i kompetanse, interesser, styrker og engasjement. Dette avklares gjennom forventningsavklaringer i starten av barnehageåret. Funn viser imidlertid, i den sammenhengen, til at pedagogiske ledere i likestilte lederskap ønsker detaljerte stillingsinstrukser til hver av de pedagogiske lederne. Slik den foreligger i forskningsbarnehagene, er stillingsinstruksene for vage og generelle. For bedre å kunne benytte den økte fagkompetansen, er det et ønske om å utvikle fagområder eller opprettelse av fagstillinger knyttet til rammeplanen. Funn tyder også på at det er et ønske om at det på hver avdeling, er en pedagogisk leder med det overordnede ansvaret. Felles for intervjudeltakerne er at alle pedagogiske ledere har samme stillingsinstruks, lønnsstige, oppgaver og ansvar. Funn i forskningsprosjektet kan tyde på at det innad på avdelingsnivå, utvikler seg uformelle hierarkiske forskjeller mellom likestilte pedagogiske ledere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectPedagogiske ledereen_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjecthierarkisk stillingsstrukturen_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectlikestilte pedagogiske ledereen_US
dc.titleLedelse og samarbeid i et likestilt pedagogisk lederskapen_US
dc.title.alternativeLeadership and collaboration in equal educational leadershipen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber102en_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal