Ledelse og samarbeid i et likestilt pedagogisk lederskap
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3014033Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barnehagesektoren har de senere årene vært preget av store endringer, en av de siste endringene er innføring av skjerpet pedagognorm 1. august 2018 (Kunnskapsdepartementet, 2018). Innføring av ny skjerpet pedagognorm har betydd at kravet til andelen barnehagelærere ble hevet fra 33 til 43 prosent. Med økt barnehagelærerandel i barnehager aktualiseres behovet for ytterligere kunnskap om hvordan pedagogiske ledere i et likestilt lederskap utøver ledelse, samhandler og fordeler ansvar- og arbeidsoppgaver mellom seg på avdeling. Hensikten med denne studien er å utvikle kunnskap og økt innsikt om å være pedagogiske ledere i et delt lederskap. På bakgrunn av dette har problemstillingen, hvordan utøves ledelse og samarbeid med likestilte pedagogiske ledere på avdeling. For å belyse studiens problemstillingen, er det i den sammenheng blitt utarbeidet tre forskerspørsmål. Nøkkelbegreper i forskningsprosjektet er ledelse og samarbeid, hierarki og arbeidsdeling. I forskningsprosjektet bruker jeg et kvalitativt forskningsdesign med seks individuelle dybdeintervju av pedagogiske ledere har blitt gjennomført for datainnsamling. Jeg har i analysen benyttet tematisk analyse. Funn i forskningsprosjektet viser at pedagogiske ledere fra styrer har stor autonomi når det kommer til hvordan arbeidsfordeling av ansvar- og arbeidsoppgaver mellom dem på avdeling skal være. Arbeidsfordelingen tar utgangspunkt i kompetanse, interesser, styrker og engasjement. Dette avklares gjennom forventningsavklaringer i starten av barnehageåret. Funn viser imidlertid, i den sammenhengen, til at pedagogiske ledere i likestilte lederskap ønsker detaljerte stillingsinstrukser til hver av de pedagogiske lederne. Slik den foreligger i forskningsbarnehagene, er stillingsinstruksene for vage og generelle. For bedre å kunne benytte den økte fagkompetansen, er det et ønske om å utvikle fagområder eller opprettelse av fagstillinger knyttet til rammeplanen. Funn tyder også på at det er et ønske om at det på hver avdeling, er en pedagogisk leder med det overordnede ansvaret. Felles for intervjudeltakerne er at alle pedagogiske ledere har samme stillingsinstruks, lønnsstige, oppgaver og ansvar. Funn i forskningsprosjektet kan tyde på at det innad på avdelingsnivå, utvikler seg uformelle hierarkiske forskjeller mellom likestilte pedagogiske ledere.
Beskrivelse
MR691-MA Masterstudium i organisasjon og ledelse.
Fakultet for økonomi og samfunnsfag. Institutt for samfunnsvitenskap.
17.06.22