Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2022-08-25T13:19:24Z
dc.date.available2022-08-25T13:19:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013604
dc.descriptionMGBNO550 Norsk 3, emne 4 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) 16.05.2022en_US
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes det hvordan gutter sin maskulinitet fremstilles i to bildebøker og hvordan deres muligheter er til å bryte med kjønnsnormer. Formålet med denne masteroppgaven har vært å skape bevissthet rundt det faktum at kjønnsnormer knyttet til gutter kan være like skadelig for dem som kjønnsnormer knyttet til jenter. Alle barn fortjener like muligheter til et godt liv uavhengig av kjønn og kjønnsuttrykk. Primærlitteraturen som er brukt for å studere denne tematikken er bildebøkene Barbie-Nils og pistolproblemet av Kari Tinnen (2011) og illustrert av Mari Kanstad Johnsen og Julian er en havfrue skrevet og illustrert av Jessica Love (2020) og oversatt av Eivind Sudmann Larssen. Begge disse bøkene handler om gutter som bryter med den tradisjonelle oppfatningen av gutter. Dermed er utradisjonelle gutter som tematikk utgangspunktet for analyseringen av de to bildebøkene. Sekundærlitteraturen som brukes for å undersøke tematikken i primærlitteraturen er bildebokteori angående samspill mellom bilde og tekst og litterære karakterer. Videre er det kjønnsteori med et kulturelt og sosialt utgangspunkt, kjønnsnormer og maskulinitet i litteratur. Verktøyet som er brukt som forskningsmetode for de to bildebøkene er mitt todelte teoretiske rammeverk samt litterær analyse og nærmere bestemt bildebokanalyse. Funnene fra min litterære bildebokanalyse viser at fremstillingen av de to guttekarakterene har både likheter og ulikheter. Julian er hovedsakelig fremstilt i bilder der teksten forankres i bildene, mens i fremstillingen av Nils åpnes det flere rom for tolkning. Det er brukt mye farger i de to bildebøkene og spesielt de kjønnsrelaterte fargene blå og rosa er fremtredende. Fargen rosa er hovedsakelig utrykt som et problem i Barbie-Nils og pistolproblemet. I Julian er en havfrue er det et mangfold av farger som er med på å representere åpenhet for mangfold. De er begge fremstilt med feminiserte interesser og egenskaper. Derimot er det ulikt hvordan mulighetene deres er til å identifisere seg med dette. Funnene peker på at de to guttekarakterene har ulik grad av muligheter knyttet til å bryte med kjønnsnormer. Nils må gjennomgå en tøff konfrontasjon med sin far for å få oppfylt sitt ønske om en Barbie i bursdagsgave. Julian på den andre siden opplever støtte fra sin bestemor i hans drøm å være en havfrue. Dette viser seg når bestemoren tar han med på en havfrueparade i slutten av boken. Nils er preget av en far som ønsker at han oppfyller den hegemoniske maskuliniteten, mens Julian møtes med et åpent syn på maskulinitet. Til tross for den ulike responsen på brytningen av kjønnsnormer indikerer begge bøkene på slutten at de to guttene får være seg selv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKjønnsnormeren_US
dc.subjectgutteren_US
dc.subjectbildebøkeren_US
dc.subjectBarbie-Nils og pistolproblemeten_US
dc.subjectJulian er en havfrueen_US
dc.subjectmaskuliniteten_US
dc.subjectkjønnsuttrykken_US
dc.titleGutter som bryter med kjønnsnormer i bildebøkene Barbie-Nils og pistolproblemet og Julian er en havfrueen_US
dc.title.alternativeBoys who break with gender norms in the picture books Barbie-Nils og pistolproblemet and Julian er en havfrueen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber69en_US
dc.description.localcodeMGBNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal