Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTøftvang, Ingrid Johanne
dc.date.accessioned2022-08-25T13:15:19Z
dc.date.available2022-08-25T13:15:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013601
dc.descriptionMaster i norsk (MGBNO550) Fakultet for Lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Eli Bjørhusdal og Kristine Kleveland 16.05.22en_US
dc.description.abstractDen norske rapgruppa Karpe er en duo bestående av Chirag Rashmikant Patel og Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid som siden gjennombruddet med EP-en Glasskår i 2004, har satt sitt preg på norsk musikk. Fra tidlig 2000-tallet og fram til i dag har de gitt ut låter som tematiserer et kulturelt mangfoldig Norge og satt spørsmålstegn ved hva det vil si å være «norsk». Med dette som utgangspunkt skal denne studien belyse problemstillingen: Hvordan kommer kulturell hybriditet til uttrykk i Karpes «Kunsten å være inder» og «Iboprofen». For å svare på det, vil studien vise hvilke typer rim, symbol, synekdoker, metaforer, kontraster, ironi og sammenligninger som kommer til uttrykk i tekstene og hvordan virkemidlene bidrar til å forme sosiale og kulturelle utfordringer og muligheter knyttet til det å ha en hybrid identitet i Norge. I denne studien gjør jeg en litterær analyse der jeg nytter nærlesing som en sentral del av arbeidet. Tekstmaterialet mitt er «Kunsten å være inder» fra 2004 og «Iboprofen» fra 2022 som blir analysert og sett i lys av samfunnet slik det har vært og er i dag, med diskusjon av tekstenes motiv og tema i hovedfokus. Avhandlingen bygger på begreper som postnasjonalisme, mellomforskap og kulturell hybriditet og gir oss en nyere forståelse av «nordmannen» slik hen har utviklet seg som følge av globaliseringen med reising, påvirkning og inspirasjon fra også andre nasjoner. Tekstmaterialet studien bygger på bidrar til innsikt i og forståelse av forskjeller og gir oss mulighet til å se at vi lever i et mangfold med flere kulturer som del av samme nasjon. Med utgangspunkt i denne studien vil jeg argumentere for at analyse av raplyrikk fra Karpe kan og bør være en del av norskundervisningen for elever særlig på mellomtrinnet. Oppgaven diskuterer hvordan Karpes sanglyrikk kan gi elever så vel som lærere innsikt i menneskers opplevelser og erfaringer med det mangfoldige Norge. Lesning av skjønnlitteratur, som for eksempel raplyrikk, kan bidra til at barn og unge utvikler empati, forståelse og aksept for den verden vi lever i. Nøkkelord: kultur, postnasjonalisme, mellomforskap, hybriditet, Karpe.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKulturen_US
dc.subjectpostnasjonalismeen_US
dc.subjectmellomforskapen_US
dc.subjecthybriditeten_US
dc.subjectKarpeen_US
dc.title«Alle setting, alle koder, alle rom»: En studie av kulturell hybriditet i Karpes «Kunsten å være inder» og «Iboprofen»en_US
dc.title.alternative«Alle setting, alle koder, alle rom»: A study of cultural hybridity in Karpe’s «Kunsten å være inder» and «Iboprofen»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber70en_US
dc.description.localcodeMGBNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal