Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Emilie
dc.date.accessioned2022-08-23T07:27:47Z
dc.date.available2022-08-23T07:27:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012989
dc.descriptionMaster i matematikkdidaktikk (MGUMA550) Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) 16.mai 2022en_US
dc.description.abstractHøsten 2020 ble den nye læreplanen, Kunnskapsløftet (LK20), tatt i bruk i norsk skole. For matematikkfaget medførte det blant annet at programmering ble innført som en del av faget. I forbindelse med den økte satsingen på programmering i skolen, gikk Lær Kidsa Koding, Vitensenterforeningen og NRK i 2019 sammen om et felles prosjekt med navnet Super:bit. Formålet med prosjektet var å skape engasjement, og øke elevers og læreres kompetanse innen programmering. I dette masterprosjektet ønsker jeg å undersøke en lærers erfaringer med bruk av ressurser fra dette prosjektet. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer gjør en lærer på en fådelt skole seg med bruk av ressurser fra Super:bit prosjektet i matematikkundervisningen på mellomtrinnet? For å besvare problemstillingen har jeg benyttet meg av et forskningsdesign som er inspirert av forskningsmetodikken Design-based reseach (DBR). I studiet har det blitt samlet inn kvalitative data gjennom observasjon og intervju av en lærer. Denne læreren har jeg hatt et tett samarbeid med i hele perioden, og vi har sammen utviklet et undervisningsopplegg med utgangspunkt i ressurser fra Super:bit. Opplegget har blitt gjennomført i klassen til den nevnte læreren, som arbeider på mellomtrinnet på en fådelt skole. Funn fra studiet viser at læreren er svært positiv til Super:bit-prosjektet. Prosjektet har lagt til rette for at det er enklere å komme i gang med programmeringsundervisningen, og elevene på den fådelte skolen oppleves som motiverte. Læreren beskriver prosjektet som «en unik mulighet for alle skoler», og trekker frem den utleverte utstyrspakken og de andre tilgjengelige ressursene på nett. Samtidig erfarer læreren at et slikt støtteverktøy ikke er nok. Etter hennes oppfatning er det behov for ytterligere kompetanseheving for lærere. I undervisningsperioden har læreren benyttet seg av en utforskende tilnærming til læring. I denne oppgaven har teori om Inquiry-based learning (IBL) blitt brukt for å identifisere kjennetegn ved dette i undervisningen. Undervisningen har foregått på en fådelt skole, med en aldersblandet elevgruppe, hvor en organisering der elevene arbeider i læringspar ser ut til å fungere godt. I tillegg viser funn fra studiet at elevene tar i bruk flere algoritmiske arbeidsmåter i undervisningen. Arbeidsmåtene feilsøke, fikle, holde ut og samarbeide har vært fremtredende. Erfaringer fra undervisningsperioden kan tyde på at programmering egner seg godt for å arbeide med algoritmisk arbeidsmåter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSuper: biten_US
dc.subjectmatematikkundervisningen_US
dc.subjecterfaringeren_US
dc.subjectmellomtrinneten_US
dc.titleEn lærers erfaringer med bruk av ressurser fra det nasjonale Super: bit-prosjektet i matematikkundervisningenen_US
dc.title.alternativeA teacher's experiences with using the resources from the national Super: bit project in teaching mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber99en_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal