dc.description.abstract | Problemstilling: Hvordan opplever unge mellom 16-25 år en kombinasjon av fysisk aktivitet og dataspill? I denne studien ønsket jeg å finne ut hvordan unge mellom 16-25 opplevde en kombinasjon av fysisk aktivitet og dataspill. For å få svar på denne problemstillingen ville jeg rekruttere personer som var glad i dataspill, men hadde et begrenset forhold til fysisk aktivitet. Gjennom rekruttering på videregående skole og høyskole fant jeg relevante deltakere. Dette prosjektet ble utviklet og basert på teori og tidligere forskning som har tatt i bruk gamification og insentiver for å øke nivået av fysisk aktivitet blant ulike populasjoner. I dette masterprosjektet ble det gjennomført en intverensjon på seks uker der vi kombinerte fysisk aktivitet og dataspill. Vi hadde tre økter i uken, der alle øktene bestod av både trening og spilling. Det ble gjennomført individuelle semistrukturerte intervju med seks av deltkarne før prosjektet, og sju ble intervjuet etter. Ut ifra intervjuene fikk jeg vite at deltakerne synest intervensjonen var gøy, og at det var en fin balanse mellom trening og spilling. Flere av deltakerne gav tilbakemelding på at de fikk et nytt forhold til aktivitet etter intervensjonen, og var nå motiverte til å opprettholde treningen. det kan se ut som en kombinasjon av spilling og det sosiale har vært med å påvirke opplevelsen positivt. Ifølge intervjuene som er gjennomført i dette prosjektet kan det se ut til at en kombinasjon av dataspill og fysisk aktivitet kan være med på å øke motivasjon til fysisk aktivitet. Det er derimot gjennomført lite forskning på denne kombinasjonen, og på dataspill generelt. Dette er dermed et tema som krever mer forskning før man kan konkludere med noe sikkert | en_US |