Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSjåstad, Julie Arlene
dc.date.accessioned2022-08-05T08:02:36Z
dc.date.available2022-08-05T08:02:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010249
dc.descriptionMGUNO550 – Norsk 3, emne 4 Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnen_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg elever på 7. trinn benytter seg av refleksjon og skriverammer i arbeid med reflekterende skriving. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan bruker et utvalg elever på 7. trinn skriverammer i arbeid med reflekterende skriving? Studien har et kvalitativt utgangspunkt, og datamaterialet inkluderer to tekster til fire av elevene, totalt åtte elevtekster. Utvalget består av elever som er kategorisert som svake og sterke skrivere med utgangspunkt i Normprosjektet forventningsnormer. Som teoretisk grunnlag tok jeg utgangspunkt i skolens styringsdokument og tidligere forskning på skriving, refleksjonsbegrepet og skriverammer i tillegg til Vygotskijs teori om den nærmeste utviklingssone. Gjennom teori viser jeg at refleksjonsbegrepet er en størrelse som er tydelig tilstede i skolens styringsdokument, samtidig som refleksjon er et flerdimensjonalt uttrykk som kan oppleves utfordrende å gripe fatt i. Skriverammer viser seg å være et godt verktøy for flertallet av elevene, men at det krever en god didaktisk tilrettelegging fra lærer. Samtidig er det rettet kritikk mot rigiditeten i rammen som kan virke dempende for kreativiteten i skrivingen. Elevtekstene ble analysert med utgangspunkt i analysekategorier. For refleksjon ble tekstene vurdert på bakgrunn av refleksjon som ytring, kommunikasjon og teksttyper. For skriverammene ble det sett nærmere på struktur og oppbygging, og bruken av andre elementære trekk fra de gitte rammene som setningsstartere, startspørsmål og uttrykk av egen mening. Analysen viste at alle elevene benytter seg av refleksjon i tekstene, men av ulik grad. Svake skrivere for dette utvalget benytter seg oftere av en allmenn posisjoneringsstrategi og en spørsmål,- og svarutforming av teksten med påfølgende konstatering og har utfordringer med å skrive rene reflekterende tekster. Sterke skrivere i dette utvalget viser å posisjonere seg oftere personlig, benytter refleksjon gjennom dialog og skriver renere reflekterende tekster med lite konstaterende og argumenterende trekk. Elever som har produsert svake elevtekster har integrert rammen av en mer betydelig grad enn de som kategoriseres som sterke skrivere, men har utfordringer med struktur. De sterke skriverne kan ha fått inspirasjon fra rammen, men utarbeidet en egen, funksjonell struktur.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Jeg tenker å bare begynne å skrive jeg!» - En forskningsstudie av reflekterende trekk og bruken av skriverammer i elevtekster på mellomtrinneten_US
dc.title.alternative«I think I’ll just start to write!» - A study of reflection and the use of writing frames in pupils’ texts on the intermediate stageen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal