Undersøkelse og samhandling : intervjustudie fra psykiatrisk barnefysioterapipraksis
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Import fra CRIStin [3621]
- Institutt for helse og funksjon [588]
Original version
Ytreberg, B., Thornquist, E. & Aars, M. (2011). Undersøkelse og samhandling: Intervjustudie fra psykiatrisk barnefysioterapipraksis. Fysioterapeuten, 78(9), 24-30.Abstract
Hensikt: Hensikten med artikkelen er å bidra til kunnskap om betydningen av den relasjonelle kvaliteten i fysioterapiundersøkelse av barn.
Design: Kvalitativ intervjuundersøkelse.
Materiale og metode: Studien undersøker den fysioterapeutiske vurderingen av et barn i psykiatrisk praksis. En strategisk valgt barnefysioterapeut med daglig arbeid innenfor psykiatrisk helsetjeneste ble intervjuet om hva han vektlegger i undersøkelse av et barn. Intervjuet ble analysert med en hermeneutisk innfallsvinkel.
Resultat: Analysen viser at fysioterapeuten strukturerer og gjennomfører undersøkelsen av barnet med alle de kjennetegn som karakteriserer en meningsbærende dialog. Barnet anerkjennes som en aktiv og betydningsfull deltaker, og styrkes i sin evne til å etablere og være i gjensidig anerkjennende samspill med andre mennesker. Undersøkelsessituasjonen gir barnet rom for individualitet og selvhevdelse, tilknytning og bekreftelse.
Konklusjon: Undersøkelser som gjennomføres med et relasjonsfokus kan utvide mulighetene for at barnet blir anerkjent, sett og forstått. Slik kan undersøkelsessituasjoner ikke bare ha til hensikt å gi en vurdering av barnet, men også ha terapeutisk virkning på barnets selvfølelse og egenverd.