dc.contributor.author | Ytreberg, Beate | |
dc.contributor.author | Thornquist, Eline | |
dc.contributor.author | Aars, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2022-05-05T07:50:55Z | |
dc.date.available | 2022-05-05T07:50:55Z | |
dc.date.created | 2011-08-08T14:44:55Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Ytreberg, B., Thornquist, E. & Aars, M. (2011). Undersøkelse og samhandling: Intervjustudie fra psykiatrisk barnefysioterapipraksis. Fysioterapeuten, 78(9), 24-30. | en_US |
dc.identifier.issn | 0016-3384 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2994285 | |
dc.description.abstract | Hensikt: Hensikten med artikkelen er å bidra til kunnskap om betydningen av den relasjonelle kvaliteten i fysioterapiundersøkelse av barn.
Design: Kvalitativ intervjuundersøkelse.
Materiale og metode: Studien undersøker den fysioterapeutiske vurderingen av et barn i psykiatrisk praksis. En strategisk valgt barnefysioterapeut med daglig arbeid innenfor psykiatrisk helsetjeneste ble intervjuet om hva han vektlegger i undersøkelse av et barn. Intervjuet ble analysert med en hermeneutisk innfallsvinkel.
Resultat: Analysen viser at fysioterapeuten strukturerer og gjennomfører undersøkelsen av barnet med alle de kjennetegn som karakteriserer en meningsbærende dialog. Barnet anerkjennes som en aktiv og betydningsfull deltaker, og styrkes i sin evne til å etablere og være i gjensidig anerkjennende samspill med andre mennesker. Undersøkelsessituasjonen gir barnet rom for individualitet og selvhevdelse, tilknytning og bekreftelse.
Konklusjon: Undersøkelser som gjennomføres med et relasjonsfokus kan utvide mulighetene for at barnet blir anerkjent, sett og forstått. Slik kan undersøkelsessituasjoner ikke bare ha til hensikt å gi en vurdering av barnet, men også ha terapeutisk virkning på barnets selvfølelse og egenverd. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk Fysioterapeutforbund | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | barn | en_US |
dc.subject | fysioterapi | en_US |
dc.subject | undersøkelse | en_US |
dc.subject | relasjon | en_US |
dc.subject | dialog | en_US |
dc.subject | psykiatri | en_US |
dc.title | Undersøkelse og samhandling : intervjustudie fra psykiatrisk barnefysioterapipraksis | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2011 Forfatterne | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 | en_US |
dc.source.pagenumber | 24-30 | en_US |
dc.source.volume | 78 | en_US |
dc.source.journal | Fysioterapeuten | en_US |
dc.source.issue | 9 | en_US |
dc.identifier.cristin | 832044 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |