dc.contributor.author | Tornøe, Kirsten | |
dc.contributor.author | Hillestad, Adelheid Hummelvoll | |
dc.contributor.author | Breistig, Sigrund | |
dc.contributor.author | Rosenvinge, Jan H | |
dc.contributor.author | Pettersen, Gunn | |
dc.contributor.author | Sørlie, Venke | |
dc.contributor.author | Hegertun, Rigmor | |
dc.contributor.author | Eriksen, Liss Trine | |
dc.contributor.author | Bakland, Maria | |
dc.contributor.author | Prause, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2022-04-22T11:29:39Z | |
dc.date.available | 2022-04-22T11:29:39Z | |
dc.date.created | 2021-10-05T11:33:30Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Tornøe, K. A., Hillestad, A. H., Breistig, S., Rosenvinge, J., Pettersen, G., Sørlie, V., Hegertun, R. W., Eriksen, L. T., Bakland, M. & Prause, D. (2021). «Eksistensiell omsorg» i bachelorutdanningen i sykepleie – en dokumentanalyse. Sykepleien Forskning, 16. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2992269 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Sykepleiere møter pasienter der kunnskaper og ferdigheter innen eksistensiell omsorg kan utgjøre en stor forskjell i hvordan pasientene håndterer eksistensielle utfordringer. Både helse- og utdanningsmyndigheter har klare forventninger om at sykepleiere har den nødvendige kompetansen til å ivareta pasientenes eksistensielle behov. En viktig forutsetning er da at undervisningstilbudet ved de utdanningsinstitusjonene som tilbyr norsk bachelorutdanning i sykepleie, svarer til slike forventninger.
Hensikt: Studiens hensikt er å beskrive i hvilken grad eksistensiell omsorg er konkretisert i studieplaner, emneplaner og pensumlister i norsk bachelorutdanning i sykepleie.
Metode: Vi gjennomførte en summativ innholdsanalyse av studie- og emneplanene til de 13 utdanningsinstitusjonene som tilbyr bachelorgrad i sykepleie, for å undersøke forekomsten av temaet «eksistensiell omsorg» og hvordan det uttrykkes i dokumentene.
Resultat: Eksistensiell omsorg var tematisert i ni av de tretten utdanningene (69 prosent). Åtte utdanninger (67 prosent) hadde temaet «eksistensiell omsorg» og/eller «åndelig omsorg» i pensumlistene, mens en langt lavere andel hadde det i studieplanene (15 prosent) og læringsutbyttebeskrivelsene (8 prosent). En overordnet tendens var at kompetansekravene var forankret i praktiske ferdigheter, og i mindre grad også som «kunnskap» og «generell kompetanse».
Konklusjon: Eksistensiell omsorg er godt integrert i studieplaner, emneplaner og pensumlister i norsk sykepleierutdanning. Læringsutbyttebeskrivelsene kan likevel bli enda mer presise og etterprøvbare. Kunnskaps- og ferdighetsdimensjonen i kompetansekravene bør også likestilles. Dette er det rom for i de nye nasjonale retningslinjene for sykepleierutdanningen, som gir enda tydeligere signaler om at eksistensiell omsorg skal integreres i utdanningen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk Sykepleierforbund | en_US |
dc.subject | Eksistensiell omsorg | en_US |
dc.subject | Spiritual care | en_US |
dc.subject | Sykepleierutdanningsforskning | en_US |
dc.subject | Nursing education research | en_US |
dc.title | "Eksistensiell omsorg" i bachelorutdanningen i sykepleie - En dokumentanalyse | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Nursing science: 808 | en_US |
dc.source.volume | 16 | en_US |
dc.source.journal | Sykepleien Forskning | en_US |
dc.identifier.doi | 10.4220/Sykepleienf.2021.86895 | |
dc.identifier.cristin | 1943348 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |