Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTornøe, Kirsten
dc.contributor.authorHillestad, Adelheid Hummelvoll
dc.contributor.authorBreistig, Sigrund
dc.contributor.authorRosenvinge, Jan H
dc.contributor.authorPettersen, Gunn
dc.contributor.authorSørlie, Venke
dc.contributor.authorHegertun, Rigmor
dc.contributor.authorEriksen, Liss Trine
dc.contributor.authorBakland, Maria
dc.contributor.authorPrause, Daniel
dc.date.accessioned2022-04-22T11:29:39Z
dc.date.available2022-04-22T11:29:39Z
dc.date.created2021-10-05T11:33:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTornøe, K. A., Hillestad, A. H., Breistig, S., Rosenvinge, J., Pettersen, G., Sørlie, V., Hegertun, R. W., Eriksen, L. T., Bakland, M. & Prause, D. (2021). «Eksistensiell omsorg» i bachelorutdanningen i sykepleie – en dokumentanalyse. Sykepleien Forskning, 16.en_US
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2992269
dc.description.abstractBakgrunn: Sykepleiere møter pasienter der kunnskaper og ferdigheter innen eksistensiell omsorg kan utgjøre en stor forskjell i hvordan pasientene håndterer eksistensielle utfordringer. Både helse- og utdanningsmyndigheter har klare forventninger om at sykepleiere har den nødvendige kompetansen til å ivareta pasientenes eksistensielle behov. En viktig forutsetning er da at undervisningstilbudet ved de utdanningsinstitusjonene som tilbyr norsk bachelorutdanning i sykepleie, svarer til slike forventninger. Hensikt: Studiens hensikt er å beskrive i hvilken grad eksistensiell omsorg er konkretisert i studieplaner, emneplaner og pensumlister i norsk bachelorutdanning i sykepleie. Metode: Vi gjennomførte en summativ innholdsanalyse av studie- og emneplanene til de 13 utdanningsinstitusjonene som tilbyr bachelorgrad i sykepleie, for å undersøke forekomsten av temaet «eksistensiell omsorg» og hvordan det uttrykkes i dokumentene. Resultat: Eksistensiell omsorg var tematisert i ni av de tretten utdanningene (69 prosent). Åtte utdanninger (67 prosent) hadde temaet «eksistensiell omsorg» og/eller «åndelig omsorg» i pensumlistene, mens en langt lavere andel hadde det i studieplanene (15 prosent) og læringsutbyttebeskrivelsene (8 prosent). En overordnet tendens var at kompetansekravene var forankret i praktiske ferdigheter, og i mindre grad også som «kunnskap» og «generell kompetanse». Konklusjon: Eksistensiell omsorg er godt integrert i studieplaner, emneplaner og pensumlister i norsk sykepleierutdanning. Læringsutbyttebeskrivelsene kan likevel bli enda mer presise og etterprøvbare. Kunnskaps- og ferdighetsdimensjonen i kompetansekravene bør også likestilles. Dette er det rom for i de nye nasjonale retningslinjene for sykepleierutdanningen, som gir enda tydeligere signaler om at eksistensiell omsorg skal integreres i utdanningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk Sykepleierforbunden_US
dc.subjectEksistensiell omsorgen_US
dc.subjectSpiritual careen_US
dc.subjectSykepleierutdanningsforskningen_US
dc.subjectNursing education researchen_US
dc.title"Eksistensiell omsorg" i bachelorutdanningen i sykepleie - En dokumentanalyseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.subject.nsiVDP::Nursing science: 808en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalSykepleien Forskningen_US
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2021.86895
dc.identifier.cristin1943348
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel