Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMustafin, Emil
dc.contributor.authorPettersen, Stig W.
dc.contributor.authorSpångberg, André
dc.date.accessioned2015-07-30T13:03:34Z
dc.date.available2015-07-30T13:03:34Z
dc.date.issued2015-07-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294004
dc.description.abstractHendelsesrapporter har fått en viktig rolle i manges hverdag. Det å rapportere uønskede hendelser har blitt en naturlig del arbeidshverdagen. I denne oppgaven ser vi på brukbarheten til hendelsesrapportering i forbindelse med anker- og løfteoperasjoner. Vi vil blant annet undersøke hvordan hendelsesrapportering og rederienes sikkerhetskultur påvirker hverandre, og hva medarbeiderne gjør dersom det oppstår situasjoner der prosedyrer er til hinder for å utføre arbeidet. Vi har analysert 143 hendelsesrapporter fra anker- og løfteoperasjoner og intervjuet ni informanter, derav tre HSEQ-medarbeidere, to kapteiner, tre dekksarbeidere og en systemutvikler. Analysen avdekket at det å saksbehandle hendelsesrapporter medfører ekstraarbeid, brukervennligheten til hendelsesrapporteringssystem skaper irritasjon og bruk av «no-blame» kultur bør revurderes. Analysen viser også at medarbeidere av og til velger å bryte prosedyrer for å få jobben gjort. Vår konklusjon er at alle kjennetegnene til en god sikkerhetskultur er til stede i rederiene. Hendelsesrapportene brukes som en del av rederienes målrettede arbeid for å bedre sikkerhet om bord på fartøyene og er en sterk bidragsyter til den gode sikkerhetskulturen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectØkadnb_NO
dc.titleHendelsesrapportering: nytte eller heft?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel