Hendelsesrapportering: nytte eller heft?
Abstract
Hendelsesrapporter har fått en viktig rolle i manges hverdag. Det å rapportere uønskede hendelser har blitt en naturlig del arbeidshverdagen.
I denne oppgaven ser vi på brukbarheten til hendelsesrapportering i forbindelse med anker- og løfteoperasjoner. Vi vil blant annet undersøke hvordan hendelsesrapportering og rederienes sikkerhetskultur påvirker hverandre, og hva medarbeiderne gjør dersom det oppstår situasjoner der prosedyrer er til hinder for å utføre arbeidet.
Vi har analysert 143 hendelsesrapporter fra anker- og løfteoperasjoner og intervjuet ni informanter, derav tre HSEQ-medarbeidere, to kapteiner, tre dekksarbeidere og en systemutvikler.
Analysen avdekket at det å saksbehandle hendelsesrapporter medfører ekstraarbeid, brukervennligheten til hendelsesrapporteringssystem skaper irritasjon og bruk av «no-blame» kultur bør revurderes. Analysen viser også at medarbeidere av og til velger å bryte prosedyrer for å få jobben gjort.
Vår konklusjon er at alle kjennetegnene til en god sikkerhetskultur er til stede i rederiene. Hendelsesrapportene brukes som en del av rederienes målrettede arbeid for å bedre sikkerhet om bord på fartøyene og er en sterk bidragsyter til den gode sikkerhetskulturen.