Show simple item record

dc.contributor.authorOlsen, Thomas John
dc.contributor.authorSkaar, Jostein Eldholm Van Schaack
dc.contributor.authorØstrem, Anders
dc.date.accessioned2015-07-30T09:11:32Z
dc.date.available2015-07-30T09:11:32Z
dc.date.issued2015-07-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293941
dc.description.abstractOppgaven er skrevet som en del av et større forskningsprosjekt ved nautikkavdelingen ved høgskolen Stord/Haugesund. Prosjektet ser på muligheten til å gjennomføre skipsfamiliarisering virtuelt. Familiarisering er en viktig del av sikkerhetsopplæringen på skip, men det krever mye tid og penger. Det er derfor interessant å finne en alternativ metode som ikke binder opp så mye ressurser. Oppgaven stiller derfor problemstillingen; ” Kan virtuell familiarisering fungere like bra som tradisjonell familiarisering?”. For å svare på denne problemstillingen ble det gjennomført et forsøk hvor virtuell og tradisjonell familiarisering ble sammenlignet. Utvalget til forsøket bestod av to klasser fra en maritim fagskole. De ble delt i en tradisjonell familiariseringsgruppe og en virtuell familiariseringsgruppe. Gruppene ble sammenlignet gjennom å teste spatiale evner og spillerfaring for å vise at gruppene var sammenlignbare. Deretter ble de familiarisert med skipet, og etter at kandidatene var familiarisert ble de testet gjennom et orienteringsløp. Resultatene fra de to gruppene ble siden sammenlignet. Vi fant at det var sammenheng mellom spillerfaring og utbytte av den virtuelle familiariseringen. Det var også sammenheng mellom spatiale evner og evnen til å finne frem for den virtuelle familiariseringsgruppen, men ikke for den tradisjonelle familiariseringsgruppen. Dette tyder på at familiariseringsmetodene skiller seg fra hverandre i måten brukerne lærer av familiariseringen på. Til sist viste resultatene at tradisjonell og virtuell familiarisering er like bra. Konklusjonen er at virtuell familiarisering er like god som tradisjonell familiarisering. Simulatoren trenger noen utbedringer og kanskje må det gå noen år før virtuell familiarisering kan implementeres som del av sikkerhetsopplæringen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectNautikknb_NO
dc.titleSkipsfamiliarisering i et virtuelt miljø: En eksperimentell studienb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record