dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven har vi sett nærmere på hvilke utfordringer og mulige løsninger kroppsøvingslærere møter på i kroppsøvingstimene sine. Disse er knyttet til elevers kroppsbilde. Vi har sett på rollen som kroppsøvingslærer i forhold til elevers kroppsbilde. Vi har også tatt for oss ulike temaer som har sammenheng med dette, der disse er dybdelæring, mestringsorientert miljø, og sosiale medier. Vi valgte å ta for oss dette temaet (utfordringer og mulige løsninger i kroppsøving knyttet til kroppsbilde,) fordi vi selv ønsker å bli kroppsøvingslærere, og vi tenker det er et krevende tema for kroppsøvingslærere generelt. Gjennom studiet har vi vært innom de nevnte deltemaene, og dermed ble problemstillingen knyttet til utfordringer og mulige løsninger, et tema vi ønsket å forske mer på. Som metode i denne bacheloroppgaven har vi brukt kvalitative forskningsintervju. Vi intervjuet fire kroppsøvingslærere fra videregående skoler. Ut fra svarene og vår analyse av disse, ser vi at det er mange utfordringer og noen mulige løsninger som kroppsøvingslærere må ta tak i knyttet til kroppsbilde. Analysen viser at elever som har mulige utfordringer med kroppsbilde, kan med lærerens hjelp likevel gjennomføre kroppsøving. Dette kan være gjennom forståelsen av livslang bevegelsesglede, og ved å se at gode relasjoner mellom lærere og elever og andre elever skaper trygghet og tillit. Det er også viktig at læreren har klasseledelse og at elever forstår at de er verdifulle, unike individer. Videre kan dybdelæring i kroppsøving, utvikle elevers forståelse av eget kroppsbilde. Et mestringsorientertmiljø læringsmiljø er dessuten viktig for både lærere og elever. Sist, men ikke minst, ser vi at sosiale medier har en stor innflytelse på elevers kroppsbilde, og det er noe kroppsøvingslærere må ta tak i. | en_US |